„Čepuju Plzeň a Březňáka. Ale často mají města vyhlášku, která pití alkoholu na veřejnosti zakazuje. Třeba teď posledně ve Znojmě. Takže pak točím nealko pivo nebo malinovku,“ popsal Šlachta.
Snažit se opravdu musí. Jeho Přísaha se po lednovém dramatickém rozchodu s Motoristy nedokázala dohodnout na spolupráci s žádnou jinou stranou a do voleb půjde samostatně. Průzkumy jí přitom nedávají moc šancí, většinou okolo tří procent.
„Kampaň Roberta Šlachty může být sice nápaditá, ale je prakticky neviditelná. Přísaha má hodně velkou konkurenci a nespokojenost, na kterou se snaží cílit, obhospodařuje už velké množství jiných stran,“ všímá si politolog Aleš Michal z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
Na Okamuru a levný nákup
Nejen na pivo v kampani vsadila i SPD Tomia Okamury. Oprášila koncept českých jarmarků. Vedle pódia, na kterém řeční politici SPD, si mohou lidé nakoupit tuzemské potraviny „za výhodné ceny“.
Kilo cibule a brambor vyjde na osm korun, mrkev je o korunu dražší a půllitr točeného piva přijde návštěvníky na 15 korun. „Ukážeme vám v praxi, jak dobře a levně dokážou čeští sedláci a zemědělci pěstovat a jak nám zahraniční řetězce kvůli Unii deformují trh,“ láká SPD příznivce v pozvánce na akci.
Podle politologa Michala na to jde Okamura chytře. „Jarmarky hrají pro SPD dvojí roli. Tou první je snaha poukázat na drahotu, kterou strana spojuje s Fialovou vládou. Tou druhou program zemědělské soběstačnosti. Ten je možné spojit s nacionalismem a snahou spojovat nekvalitní potraviny s nařízeními z EU,“ připomíná politolog.
To lídr opozice a šéf ANO Andrej Babiš oprášil v garáži svůj obytňák z prezidentské kampaně a pravidelně s ním v posledních týdnech vyráží na několik dní na Ostravsko, kde bude na podzim kandidovat. Oproti minulosti však letos sází kromě seniorů i na mladou generaci.
Tu se snaží oslovit na jejich sociálních sítích i sportem. Nedávno třeba uspořádal soutěž o společné cvičení v posilovně, na jaře si zase s mladými zahrál v Praze ping-pong.
„Oproti minulým volbám trochu změnil svou taktiku a snaží se cílit jak na starší voliče, tak na mladé. V obou případech vybírá formáty, které se pro jednotlivé voličské skupiny nejvíc hodí. Největší změnou je asi snaha vykreslit sám sebe jako aktivního sportovce,“ potvrzuje politolog Michal.
Musíte přitvrdit, slyšel Fiala
Kampaň už zahájily i vládní strany. Premiér Petr Fiala má za sebou první zastávku své diskuzní tour s herečkou a komičkou Ivou Pazderkovou. V kulturním sále v Jihlavě seděli ve čtvrtek převážně jeho příznivci, od kterých si kromě lehké kritiky vyslechl i nápady, co zlepšit. „Musíte proti Babišovi přitvrdit. Se slušností už to dál nepůjde. Něco s tím dělejte,“ nabádal premiéra jeden z diváků.
Fiala však oponoval, že věří ve slušnost a hrubší výrazy by vládě nepomohly. „Udělali jsme rozhodnutí, která byla obtížná a odvážná. Oni (opozice) mají plnou hubu, pardon pusu, silných řečí. Omlouvám se,“ nakonec přeci jen ujelo premiérovi hrubší slovo.
Podle Michala je spojení politiky s humorem v poslední době v kurzu. „Snaží se premiéra ukázat jako normálního člověka, který má smysl pro humor. O něco podobného se už pokoušeli před minulými volbami a nemají tím co ztratit,“ myslí si politolog Michal.
To vládní STAN po jarní „podpisovce“, kdy jeho politici sbírali podpisy lidí pro umístění na kandidátku, v květnu zvolnil a zatím není moc vidět. Podobně vyčkávali i Motoristé, kteří kampaň naplno rozjedou až příští týden. „Dynamika jejich kampaně bude hodně závislá na tom, jestli bude kandidovat Filip Turek. Motoristé už nemají druhého takového člověka,“ doplnil politolog. Turek ohledně kandidatury stále mlží.