23. září 2012 15:30 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Zemanovou kampaní protekly miliony, na účtu má stovku

Miloš Zeman, kandidát na prezidenta, tisková konference při otevření kanceláře v Loretánské ulici | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Miloš Zeman, kandidát na prezidenta, tisková konference při otevření kanceláře v Loretánské ulici | foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

PRAHA Kampaní Miloše Zemana proteklo už několik milionů korun, povinný transparentní účet jednoho ze žhavých zájemců o Pražský hrad však vykazuje zůstatek zoufalých sto korun. Na vině je prý technika.

Koncem srpna mluvčí Zemanovy kampaně Hana Burianová slíbila, že po zřízení transparentního účtu, které kandidátům ukládá zákon, veškeré finanční pohyby spojené s kampaní zveřejní, jenže zatím se tak nestalo. Přitom Zemanův volební tým již oblepil Česko billboardy, do milionů schránek rozeslal životopis a obráží zemi. Zatím utratil tři miliony korun, celkem prý do kampaně investuje milionů dvanáct. 

KOMENTÁŘ:


Proč tedy pohled na Zemanův účet neukazuje vklady ani výběry, natož nějakou hotovost, která by sloužila na pokrytí předvolební kampaně? Mluvčí Burianová vše svádí na techniku. "V tuto chvíli to ještě není propojené s naším volebním účtem. Nebylo nám řečeno, jakým způsobem tam převést staré převody. Ta stokoruna je počáteční stav, který tam musel být vložen," řekla serveru Lidovky.cz. Vše by mělo být v pořádku maximálně do dvou týdnů.

Transparentní účet Miloše Zemana.

Transparentní účet Miloše Zemana.

Čisté svědomí podle Burianové nemá ani kandidát TOP 09 Karel Schwarzenberg. "Včera jsem se koukala na jeho účet a nevím, jestli mu tam přibyly nějaké převody," rýpla si. Jenže Schwarzenbergův účet již útraty a vklady narozdíl od Zemanova ukazuje, v sobotu na něm bylo 1,8 milionů korun.

Transparentní účet

Kandidátům ho ukládá zřídit zákon o přímé volbě prezidenta, aby lidé mohli sledovat pohyb všech peněz souvisejících s jejich kampaní. Již v den podání oficiální kandidatury musí mít zřízený tzv. volební účet a zveřejnit všechny příjmy a výdaje, které se týkají financování kampaně, včetně období, kdy teprve sháněli podporu pro svou kandidaturu. Za kampaň nesmí uchazeči o Hrad utratit více než 50 milionů korun.

O Zemanovo promo se zatím po finanční stránce stará jeho Strana práv občanů Zemanovci, opřít se však chce především o drobnější dárce. O koho jde, zatím neprozradil.

Známí jsou tak předevšív dva dosavadní hlavní donátoři: Miroslav Šlouf a Martin Nejedlý. Každý zatím na kampaň přispěli jedním milionem. Druhý jmenovaný je také místopředsedou Zemanovců, k nimž ho přivedl právě Šlouf, dlouholetý blízký přítel "důchodce z Vysočiny". "Obrátil se na mě Plynostav Pardubice, který stavěl plynovod na Kamčatce a potřeboval tam pomoct. Jako člověk, který se mnou bude za Plynostav jednat, mi byl představen Martin Nejedlý," pospal serveru iDnes.cz Šlouf první setkání.


Podnikatel Martin Nejedlý, který aktuálně dohlíží na financování prezidentské kampaně, spolupracuje s ropnou ruskou společností Lukoil několik let a dokonce s ní založil společnost Lukoil Aviation Czech. Bližší odhalení svých příjmů stejně jako Šlouf ale odmítá.

Velké téma o transparentním financování prezidentských voleb najdete v pondělním vydání Lidových novin.

 

ogoOndřej Golis