Na internetu sílí reklamní výdaje firem, které do tohoto média donedávna nijak významně neinvestovaly. Pro mobilní operátory se internet stává dokonce hlavním médiem. Co to znamená pro šéfku sdružení, které má v popisu práce propagaci a zavedení standardů on-line reklamy?
„Především je to hodně práce. Ale také známka toho, že se něco děje,“ říká Hrubešová s odkazem na to, že výdaje do serverů měřených pilotním výzkumem AdMonitoring dosahují jen v takzvané plošné reklamě (nezahrnující například kontextovou či Pay Per Click reklamu) kolem dvou miliard ročně. Celoroční objem reklamy v ČR činí něco kolem 25 miliard - podíl internetu tedy už není tak malý.
Přijeli příbuzní
„Dávno není pravda, že na internetu jsou jenom mladí. Je pravda, že lidé mezi 12 a 19 lety tvoří významný podíl uživatelů, zajímavý tím, že je třeba u televize skoro nechytnete. Pro ně je klasikou web 2.0, komunitní servery. Mám doma patnáctiletou dceru, vidím to denně. ICQ, Libimseti.cz, Lost.cz u nás jede v jednom kuse. Ale velmi silnou skupinou jsou dnes už i lidé ve věku od dvaceti do pětačtyřiceti. Senioři zatím na internetu trochu chybí, ale je to jen otázka času. Když vezmu opět příklad z rodiny, mí příbuzní si teď pořídili domů připojení a hned se na mě vrhli: ,Co ty na tom internetu celý ty roky děláš? Vždyť je tam jenom Seznam!‘ Měli ho totiž automaticky nastavený od připojovatele jako home page a nevěděli o dalších možnostech. To jsou senioři - když udělají krok A, musí být ještě někdo, kdo jim poradí krok B. A pak je ještě krok C - co si na internetu vybrat,“ usmívá se manažerka.
Kateřina Hrubešová vystudovala Vysokou školu zemědělskou. V polovině 90. let začala pracovat jako redaktorka v odborném měsíčníku Strategie, který tehdy vydával podnikatel Jiří Matouš. „Byl to osvícený chlap, takže když jsem za ním někdy v půlce 90. let přišla s tím, že bychom měli v rámci rubriky Média zřídit samostatnou rubriku o internetu, souhlasil, i když tomu sám moc nehověl. Psala jsem pak jak o obsahu prvních serverů, tak o technologiích i o on-line výzkumu - v té době jsme to brali všechno dohromady.“
Cesta na internet
Krátce na to si Hrubešové všimla Ivana Juráňová, někdejší zajímavá postava české on-line sféry, která na internetu provozovala společnost M. I. A., nabízející umístění reklamy na serverech. Redaktorce Strategie nabídla, aby k ní přešla dělat zpravodajský web z oblasti marketingu a médií. Hrubešová kývla. „Snažila jsem se pracovat hodně se zahraničními zdroji a psát o trendech. Pak za mnou začali chodit obchodníci, že by potřebovali zpracovat pro své klienty analýzy účinnosti reklamy, a já jim je začala psát. Tím jsem se posunula zase k další práci, protože jsem se s nimi začala zúčastňovat také prezentace analýz klientům a vystupovat jako poradce, který marketingově zaštiťuje kampaně na webu. Pak vzniklo celé marketingové oddělení, mediazastupitelství se částečně separovalo, o obsah zpravodajských webů M. I. A. se začal starat Daniel Dočekal a já s pár kolegy poskytovala všem marketingovou podporu.“
Daný vývoj nabral jiný směr, když společnost od Juráňové koupil Český Telecom. Hrubešová se stala její ředitelkou. „Byl to ohromný střet firemních kultur. Z malé, dravé, ambiciózní agentury, ve které panovaly neformální vztahy, jsme přešli do obří firmy ve vlastnictví státu. Potýkáte se s tím, že vaši vlastní lidé nechápou řadu věcí, třeba povinnost pravidelných reportů, mítinky a podobně. Ani pro jednu stranu to nebylo ideální. A protože vlastník má právo rozhodovat o dalším osudu a já jsem s dalším směrováním firmy nesouhlasila, zvolila jsem odchod. Jak říká Betty MacDonaldová - každá změna může být jedině k lepšímu.“
Prezentace po porodu
V případě Kateřiny Hrubešové pak bylo tou změnou k lepšímu to, že si záhy pořídila miminko. „Jenže tři měsíce po porodu už jsem zase vedla prezentaci,“ směje se. Během své mateřské totiž začala poskytovat konzultační služby na volné noze, například připravovala podklady pro organizaci výběrových řízení a představovala je klientům.
Na volné noze zůstala manažerka tři roky, které s odstupem hodnotí jako nejsvobodnější dobu, jakou kdy zažila. Pak za ní přišli bývalí kolegové, kteří jí nabídli vedení Sdružení pro internetovou reklamu. „Mým úkolem je posadit za jeden stůl lidi, kteří jsou konkurenti, ale přesto se musí domluvit na společném zájmu,“ popisuje. „Není to klasická firma, kde máte podřízené. Tady jsou si všichni rovni, každý má svůj názor i zájem a mým úkolem je, aby se všichni shodli. Ne vždy to je jednoduché, ale myslím si, že se to daří. Při mém příchodu mělo sdružení 26 členů, teď jich má 35 a od příštího roku by nás mělo být už čtyřicet. Kromě toho jsem zodpovědná za řízení projektů, kterých máme v poslední době docela dost.“ Vedle práce manažerka učí zhruba osm let MBAna Českém vysokém učení technickém a na Masarykově institutu vyšších studií. „To je pro mě opravdu zábava, protože to není tak, že bych já jenom něco povídala, ale naopak se sama dozvím spoustu věcí.“
***
KATEŘINA HRUBEŠOVÁ
Rodina: Vdaná, dvě dcery ve věku 15 a 5 let. „Musím říct, že bez svého muže bych svou práci nezvládla. Na Čecha se nezvykle dělí o rodinné povinnosti a je šikovný.“
Auto: „Po Praze jezdím zásadně MHD, protože je to nejrychlejší a šetrnější vůči životnímu prostředí. Mimo Prahu superbem, ale po pravdě je mi jedno, v jakém autě sedím. Strategie a poslání značky je sice to, co mě na marketingu nejvíc baví, ale možná i díky tomu na značky totálně kašlu.“
Hudba: „Nejradši mám ticho.“
Volný čas: „Když nikoho nevidím...“
Dovolená: „Moře a lyže.“