Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Každé kliknutí navíc uživatele odradí

Česko

Módou se stávají weby s vypiplanou grafikou, skleněnými tlačítky, odrazy, stíny a pestrými barvičkami. Mají jen jednu nevýhodu – nic se na nich nedá najít.

Při návrhu webu je totiž důležitá nejen „svěží grafika“ a „stylové efekty“, ale také schopnost webu rychle návštěvníka zorientovat a nabídnout mu služby a informace, které požaduje. Každé kliknutí navíc návštěvníka odrazuje a může snadno způsobit jeho přesedlání ke konkurenci. Přemýšlím, tedy nejsem Vlastnosti webu poskytovat rychle praktické služby a informace se říká „použitelnost“. Steve Krug, oblíbený odborník na tuto problematiku, říkává, že základním pravidlem použitelnosti je: „Nenuťte uživatele přemýšlet“. V jeho knize s totožným názvem se setkáme s řadou příkladů.

Tak třeba Stevův problém „vyhledávání“ se stal snad už legendárním. Řada designérů se totiž snaží znovu vynalézt kolo a k vyhledávacímu poli připojuje názvy jako „rychlé hledání“, „najděte si“ nebo „výsledky hledání“. To má ale často za následek, že si uživatel není zcela jistý funkcí tlačítka nebo musí přemýšlet o něco déle, než mu dojde, k čemu tlačítko je.

Nefunguje? Jdu jinam Ačkoliv se může zdát, že jde o drobnosti, ve výsledku mají podobné detaily značný dopad na návštěvnost a oblíbenost webu. Mezi tím, jak si designér představuje, že uživatel reaguje, a skutečnou reakcí uživatele bývají značné rozdíly.

Ještě stále je možné na internetu vidět webové stránky, které funkci vyhledávání nemají vůbec nebo ji mají na netypickém místě. A to i přes to, že je průzkumy doložena skupina uživatelů, kteří při návštěvě stránky použijí okamžitě vyhledávání, a když ho nenajdou, odcházejí.

Neméně důležitá je také dobrá navigace, tedy systém, který ukazuje návštěvníkovi stránky, kde se právě nachází. Následek špatného návrhu webu shrnuje Steve Krug slovy: „Pokud se něco špatně používá, pak to prostě tolik nepoužívám“.

***

celkový dojem: 60 %

stránky firmy CPSystem V levém rohu najdeme standardně logo, to je v pořádku, slogan je však příliš obecný a vůbec neodlišuje firmu CPSystem od ostatních. Vyhledávací pole je jednoduché a jasné, stejně tak návodný je levý navigační sloupec se sekcemi, ve kterých najdeme jednotlivé skupiny výrobků. Navigaci však znepřehledňují tři další kategorie výrobků vlevo od loga. Jednak není jasná souvislost se sekcemi v levém sloupci a také není zcela jasný význam položek. Jaký je například rozdíl mezi „kancelářskými potřebami“ a „kancelářským vybavením“? Problematický je pokus o rozbalovací menu v levém sloupci, které však vůbec nevypadá jako rozbalovací, což je základní nedostatek v použitelnosti webu.

celkový dojem: 40 %

stránky firmy Otto Office U loga naprosto chybí jakýkoliv slogan, což je poměrně zásadní nedostatek. Slogan je utopený v těle stránky, jeho minusem je vágnost – stejný slogan by mohla mít jakákoliv jiná firma. Řada grafických upoutávek a reklam na stránce nepůsobí seriózním dojmem, jde o naprosto nepřehlednou směsici grafiky, kterou zkušený uživatel účelně přehlédne a nebude se jí vůbec zabývat. Pěkné je propracované vyhledávání, které nabízí navíc možnost výběru výrobků z několika seznamů – například podle abecedy nebo značek. Navigace nad košíkem je naprosto nepochopitelná – není jasné, k čemu slouží funkce „poznámkový list“ nebo co je „VOP“.

Autor: