„Téměř každý pátý Čech nechává výběr dárku až na poslední chvíli. Těsně před Štědrým dnem, nebo dokonce v průběhu slavnostního dne nakupuje dárky 18 procent dotázaných,“ uvedla společnost ve své tiskové zprávě.
Třetina lidí vyráží za nákupy vánočních dárků v říjnu až listopadu. „Za vánoční dárky pro děti vydáme nejčastěji více než dva tisíce korun a na své rodiče pamatuje celých 86 procent dotázaných, kteří jim kupují nejčastěji dárky do tisíce korun,“ stojí ve zprávě SC&C.
Téměř polovina respondentů uvedla, že svým prarodičům na Vánoce nedává žádné dárky. Z blízkých příbuzných poté přicházejí nejvíce zkrátka sourozenci, které neobdarovává 60 procent dotázaných a téměř pětina Čechů jim kupuje pouze drobné dárky a pozornosti v hodnotě do 500 korun.
Pro přátele spíš maličkosti Cennější dárky jsou výjimkou také v případě vzdálenějších příbuzných, jako jsou tety, strýcové a jejich děti.
Dárky pro tety a strýce nekupuje 57 procent dotázaných a u sestřenic a bratranců je tento ukazatel o tři procentní body vyšší.
„U přátel se nejčastěji objevují jako dárky maličkosti od 200 nebo 500 korun. Nicméně je mezi námi téměř 20 procent lidí, kteří za dárky pro přátele utratí více než tisíc korun,“ uvedla společnost. Hodnota dárků pro partnera nebo partnerku se velmi liší a nejčastěji se pohybuje mezi 500 až 1000 korunami nebo přesahuje částku dvou tisíc korun.
Nákup vánočních dárků závisí na finančních možnostech a podle průzkumu platí jednoduchá rovnice, že čím vyšší má člověk příjem, tím dražší dárky a pro více osob pořizuje.
Průzkum
Útrata na Vánoce
Čistý příjem Cena dárku
respondenta pro jednu osobu
do 9000 Kč 669 Kč
9000-15 000 Kč 895 Kč
15 000-25 000 Kč 1265 Kč
25 000 Kč a více 1632 Kč
Zdroj: SC&C beh dvd