Pro městské strážníky je to asi nejvýnosnější místo v Praze. V Poděbradské ulici přímo u stanice metra Hloubětín dokážou za deset minut zkasírovat až čtyři auta. Přestupek je vždy stejný: jízda ve vyhrazeném pruhu pro autobusy.
Hloubětínský autobusový koridor má totiž jednu zvláštnost. Na rozdíl od mnoha jemu podobných není časově omezen. Preference autobusů tu tedy neplatí jen v dopravní špičce, ale neustále – tedy i v noci a o víkendu.
Zkrátka naprosto dokonalá past na řidiče, kteří s podobnou anomálií nepočítají. Řada z nich ani netuší, co spáchali. Zvláštní pravidla hloubětínského pruhu se totiž poznají jen podle absence dodatkové tabulky s časy.
Poděbradská ulice |
"Sice chápu, že vyhrazené pruhy mají svůj smysl v dopravní špičce, ale ne mimo ni a o víkendu. Myslím si, že by se policie mohla starat o důležitější věci než o vybírání pokut na takových místech," kritizuje počínání strážníků obyvatel Hloubětína, kterému se jejich manévry odehrávají přímo pod okny.
Policie: Nezkoumáme logiku, zajímají nás jen značky
Policisté se brání. Nedělají prý nic, na co by neměli právo. "Pro nás je důležité, co je na značce. Nezkoumáme, proč to tam je. Řidiči by měli respektovat platné dopravní značení," zdůvodňuje postup svých podřízených náměstek ředitele pražských strážníků Ludvík Klema.
Ten vysvětluje i nezvykle časté rojení policistů. "Před třemi týdny jsem nařídil časově neomezenou akci na dodržování vyhrazených pruhů. Byli jsme kritizováni, že se tomu věnujeme málo," říká.
PRAŽSKÉ PRUHY
|
Pruh vznikl kvůli přechodu. Ten se kreslí už rok
Autorem unikátního pruhu je dopravní odbor pražského magistrátu, který má i stejně unikátní vysvětlení.
"Bylo to tam uděláno proto, protože se tam připravuje přechod pro chodce, který nemůže vést přes dva souběžné jízdní pruhy. Vyhrazený pruh tam tedy zůstal permanentní, aby silnici zúžil a umožnil namalování zebry," říká ředitel odboru dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek.
Jenže značení už je na daném místě téměř rok a slibovaná zebra nikde. Vše se zdrželo při projektování přechodu, který měl být podle původních plánů o několik desítek metrů vedle. Nešlo ho ale nakreslit kvůli pozemkovým sporům.
"I když je to značení nyní teoreticky zbytečné, lidé by si na to měli zvyknout. Není tedy vůbec na škodu, že to policie tak důkladně hlídá," tvrdí Heroudek.
Podle něj je obdobná situace v Praze výjimkou. Většina vyhrazených pruhů je prý unifikovaná a hodiny platnosti má sladěné.
Jediným chytákem je vyhrazený pruh na Strakonické ulici, který má časovou platnost přizpůsobenou pozdní dopravní špičce v této ulici. "Tam se chytila i moje dcerka," řekl Heroudek.