23. října 2014 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Kdo financoval Čubovu ‚obamovskou‘ kampaň? SPO se v tom teď nechce ‚pitvat‘

Billboardová kampaň Františka Čuby před volbami do Senátu v roce 2014 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Billboardová kampaň Františka Čuby před volbami do Senátu v roce 2014 | foto: MAFRA - Zdeněk Němec

PRAHA Strana práv občanů odmítá říct, z čeho byla financovaná volební kampaň jejich novopečeného senátora Františka Čuby. Veřejnost se to prý dozví v zákonné lhůtě. Žádná taková lhůta však neexistuje. Strany pouze musí každoročně do 1. dubna předložit finanční zprávu, v níž se uvádí i jména sponzorů.

„Kampaň platili sponzoři a podporovatelé pana docenta, zbytek byl stranický příspěvek. Ten poměr ale neznám,“ řekl serveru Lidovky.cz asistent senátora Jiří Švirák.

Uvést jména největších dárců, však odmítl. „Nemají jakýkoli důvod, proč by se tím měli teď pitvat. A ani nechtějí, protože byli napadáni, troufnu si říct že neprávem, a jsou kvůli tomu naštvaní. Takže nebudou mimo zákonnou lhůtu nic zveřejňovat. Každopádně je vše transparentní,“ oznámil Švirák stanovisko strany.

K TÉMATU:

Uvedenou lhůtu neupřesnil. Žádná však neexistuje. Zákon o volbách do parlamentu financování kampaní neřeší. Výjimkou byla loňská prezidentská přímá volba, kdy jednotliví kandidáti museli do 60 dnů ode dne vyhlášení výsledků uveřejnit účetnictví na internetu a předložit ho ke kontrole Senátu.

Výsledky senátních voleb

Ztráta v účetnictví vyrovnána

V případě Čuby je tak jediným termínem 1. duben 2015. Do tohoto data musí všechny politické strany a hnutí předložit výroční finanční zprávu, v níž strany dokládají i to, kolik na kampaně vynaložily a kde vzaly peníze. Strana práv občanů (SPO) skončila v minulém roce v milionové ztrátě. Finanční situace partaje se však od té doby prý změnila. „Ta ztráta byla vyrovnána již v březnu. Dostáváme dary od sponzorů a ze státu nám chodí pravidelné příspěvky,“ reagoval předseda zlínské buňky SPO Lubomír Nečas na dotaz, z čeho chod SPO hradí.

Jaké příspěvky od státu měl Nečas na mysli, není jasné. Příspěvek na činnost dostávají pouze ty strany, které ve volbách do sněmovny získají více než tři procenta hlasů. SPO - tehdy ještě pod zkratkou SPOZ - dostala pouze 1,51 procenta hlasů. To znamená, že překročila pouze hranici pro jednorázový příspěvek na úhradu volebních nákladů, který činí sto korun za hlas. V případě SPOZu to znamenalo částku zhruba 7,5 milionu korun.

Zákaz i pro členy

Na téma financování se uvnitř Strany práv občanů rozhořel spor před rokem. Sesazená místopředsedkyně strany Dita Portová uveřejnila, že nesměla nahlédnout do účetnictví strany, a to ani do hospodaření plzeňské buňky, jíž šéfovala. Stejné zkušenosti přitom připustili i členové strany ve středních Čechách a na Vysočině.

Na financování Čubovy kampaně upozornila jeho protikandidátka ze Zlínska Alena Gajdůšková (ČSSD) poté, co ji ve volbách porazil. „Prohrála jsem s penězi, které mají původ bůhví odkud,“ rýpla si končící senátorka do nejasného pozadí Čubovy kampaně, zatímco sama mohla odkázat na transparentní účet ČSSD pro senátní volby.

Za netransparentní označila Čubovu kampaň i organizace Transparency International, která plošně mapovala financování senátní kampaně. Čuba inkasoval známku 4,4 (stupnice jako ve škole). Neposkytl totiž o své kampani takřka žádné informace.

Podoba Čubových billboardů připomíná vizuál, který na volebních plakátech...

Podoba Čubových billboardů připomíná vizuál, který na volebních plakátech...

Na Zlínsku byl přitom Čuba dobře vidět. V rozhovoru pro Lidovky.cz sice uvedl, že s voliči nemluvil, co však nenahnal na mítincích, zařídila billboardová kampaň. Plakáty, u nichž nelze přehlédnout inspiraci vizuálem kampaně amerického prezidenta Baracka Obamy, visely po celém kraji. „Zlín byl oblepený od všech kandidátů. Kdo měl kolik billboardů, to jsem nepočítal. Čuba ale rozhodně neměl méně než ostatní,“ řekl serveru Lidovky.cz Luděk Maděra, který v kraji kandidoval za Piráty.

Podle místních PR specialistů se ve Zlíně cena reklamních ploch pohybuje kolem čtyř až osmi tisíc korun za měsíc. Záleží na atraktivitě jejich umístění, rozměru ale i délce pronájmu. Kolik si jich pronajala SPO pro Čubu, strana neupřesnila. Zatím prý nemá ani odhad celkové ceny kampaně. „Kampaň dosud vyúčtovaná není, předpokládám, že všechny faktury budeme mít pohromadě tak do dvou měsíců,“ uvedl předseda zlínské buňky Nečas.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!