Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Kdo je při rallye na své zahradě, riskuje život, tvrdí pořadatel

Česko

  17:54
PRAHA - Při závodech rallye mohou diváci stát jen v takzvaných diváckých místech, která jsou většinou za bezpečnostní páskou nebo přenosným plotem. Pokud někde páska není, považuje se takové místo za nebezpečné. Platí to i pro zahrady u domů, kolem nichž vede trasa závodu. Neoznačí-li takovou zahradu pořadatel jako divácké místo, měli by její majitelé zůstat během rallye v domě.

Nehoda při rallye kolem Uherského Brodu. Zemřely čtyři dívky. Na místě zasahovali i hasiči. foto: MF DNES Dalibor Glück

Řekl mluvčí Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR) Josef Pátl. Debatu o bezpečnosti při závodech rallye rozpoutala sobotní tragická nehoda při RallyShow Uherský Brod. V obci Lopeník vylétl jeden z vozů z trati a srazil několik diváků. O život přišly čtyři dívky ve věku sedm až 20 let, tři další lidé byli zraněni.

ČTĚTE TAKÉ:

Matka dvou dívek, které při nehodě přišly o život, chce žalovat pořadatele. Podle ní v místě, kde její dcery stály, nebyla bezpečnostní páska. Podle Pátla ale právě to znamená, že v takovém místě se stát nesmí. "Bohužel máme málo prostoru tyto věci lidem sdělit. S pravidelnými diváky, kterých je odhadem okolo 100 000, problémy nejsou, ale vzdělanost ostatních ve vztahu k rallye je mizivá," řekl Pátl.

Bezpečnost nadřazena osobnímu vlastnictví

Vzhledem k tomu, že trasa často vede obcí, sledují majitelé domů závod ze svých zahrad. To je však podle FAS AČR hazard. Pokud pořadatel neoznačí zahradu za divácké místo, lidé by měli zůstat v průběhu závodu v domě. "Je potřeba si uvědomit, že při závodu rallye je bezpečnost nadřazena osobnímu vlastnictví," podotkl Pátl. Lidé by měli být o těchto pravidlech informováni pořadatelem, způsob ale není zakotven v řádech.

K začátku roku 2013 se připravují nová pravidla, která se budou týkat jak práce pořadatelů, tak získávání licencí jezdců. Příprava tratí by měla být mnohem přísnější. Větší důraz bude kladen na bezpečnost diváků i jezdců.

Pro závodníky bude složitější dostat se do závodů. "Jde o to, aby nebylo možné řídit auta s pohonem 4x4 velmi snadno," řekl Pátl. Jezdec po absolvování rallye školy dostane licenci pro vůz s přední poháněnou nápravou, odjede pět podniků šampionátu v rallye sprintech a bude je muset dokončit.

Lidé z Lopeníku truchlí na místě nehody

Následující sezonu pak může zažádat o mezinárodní licenci typu C, která ho opravňuje řídit totéž auto na tratích Mezinárodního mistrovství ČR. Jezdec pak musí v jedné sezoně dokončit znovu pět podniků, což není podle Pátla snadné. Až pak bude možné udělit závodníkovi povolení k řízení vozů s pohonem na všechna čtyři kola. Dosud takovou licenci mohl dostat už po absolvování pěti závodů v rallye sprintu.

Od roku 2002 zemřelo v Česku při automobilových závodech nejméně 14 diváků. Následky sobotní havárie jsou zřejmě nejtragičtější. Při Valašské rallye v roce 2009 zahynuli tři lidé, dva třináctiletí chlapci a otec jednoho z nich.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,