Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Kdo může za obří kolaps D1? Ministerstvo viní kamiony, zvažuje jejich zákaz v rychlém pruhu

Česko

  12:28aktualizováno  16:33
PRAHA - Nejvíce vytěžovaná tuzemská dopravní tepna ve čtvrtek již druhý den v řadě zkolabovala. Na sněhem zasypané dálnici D1 se na Vysočině tvořily i desetikilometrové kolony. Ministerstvo dopravy to vedle špatného počasí a nedokončeným opravám přisuzuje odstaveným kamionům, dopravci naopak viní silničáře z pomalého postupování pří údržbě komunikace. Kalamita zároveň posloužila jako přestřelka pro politiky.

Ne všude se povedlo na D1 dokončit opravy včas foto: Petr Lemberk, MAFRA

Doprava na nejdelší a nejstarší české dálnici kolabovala kvůli hustému sněžení od středečního odpoledne. Největší problémy byly zejména na úseku mezi středními Čechami a Vysočinou ve směru na Brno. Kolony, v nichž někteří řidiči podle kraje čekali až 14 hodin, se táhly od 46. kilometru.

Situace byla natolik kritická, že se jí na sněmovním jednání zabývali i poslanci. Lidovci označili za viníka ministerstvo dopravy s Ředitelstvím silnic a dálnic a oznámili, že chtějí záležitost probrat na úterní zasedání dolní komory s vládou.

„Nefunguje stavební dozor v reálném čase, zcela chybí koncepční řešení. Pan ministr svým přístupem ohrožuje nejen životy lidí, ale také komplikuje podnikání,“ opřel se do šéfa resortu Dana Ťoka (ANO) místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Ministr reagoval slovy, že počasí a nevhodné chování řidičů nemůže ovlivnit.

Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se...
V noci bylo podle dispečera krajských silničářů v terénu přes sto sypačů.

Ještě předtím přišla KSČM s návrhem omezit předjíždění kamionů. Podle šéfa komunistických poslanců se řada jeho kolegů kvůli dopravní kalamitě na D1 nedostala na čtvrteční schůzi Poslanecké sněmovny k církevním restitucím.

Ministr Dan Ťok (ANO) později uvedl, že resort zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění. Momentálně není zřejmé, zdali by šlo o celoroční zákaz, či by se uplatňoval pouze při nepříznivých podmínkách. Ministerstvo o takovém kroku u dopravních omezeních přemítá nejméně rok a půl. Ťok již v únoru uvedl, že ani nebylo nutné měnit zákon. Prozatím by to mohly vynucovat dočasné značky.

„Bavili jsme se o tom, že budeme chtít přijít s návrhy, jak odstavit kamiony v době, kdy bude jasné, že je situace vážná. A určitě se budeme zabývat myšlenkou zákazu kamionů v levém pruhu, jak zákazem předjíždění, tak zákaze jízdy,“ uvedl Ťok po čtvrtečním mimořádném jednání s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Janem Kroupou a šéfem dopravní policie Tomášem Lerchem.

Právě odstavená nákladní vozidla na dálnici jsou podle ministra a ŘSD jedním z důvodů, proč D1 postihl dva dny po sobě obří kolaps. Jejich řidiči byli totiž nuceni v důsledku několikahodiného čekání vybrat si povinné přestávky, čímž blokovovali průjezdnost tahu, mimo jiné i pro techniku silničářů. Spící šoféry museli mnohdy budit až policisté.

„Jestliže říkají, že chudákovi ‚kamioňákovi‘ nezbude nic jiného než si udělat přestávku, protože dálnice stojí, tak to není pravda. Jejich povinnost je sjet na bezpečné místo. A není pravda, že nemají kam,“ ohradil se Ťok.

Nebyli jste připraveni, kritizují dopravci silničáře

Dopravci ovšem s takovým tvrzením nesouhlasí, naopak kritizují správce komunikace, že nebyl na údržbu dálnice dostatečně připraven. „Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách,“ ohradil se Vladimír Starosta, prezident sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

 „Jako hlavní problém vidím, že zainteresované složky státní správy nejsou schopny podobným kalamitám předcházet a minimalizovat jejich následky hned od počátku. Proto bude třeba potřebné zákony a vyhlášky, jimiž se zimní údržba řídí, změnit,“ doplnil. Údajnou nepřipravenost modernizace na zimní podmínky kritizoval i hejtman kraje Jiří Běhounek (ČSSD).

Silničáři podle svých slov velmi nepříznivé počasí očekávali a zavčasu na něj reagovali. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla dělají, co je v jejich silách, větru a dešti ale neporučí.

„Povedlo se nám odsledovat kdy a kde sníh přijde. Jen za posledních 24 hodin jsme se zimní údržbou najezdili po dálnicích více než deset tisíc kilometrů a použili tři a půl tisíce tun soli,“ přiblížil Rýdl serveru Lidovky.cz ve čtvrtek dopoledne s tím, že silničáři mají již několik dní permanentně v terénu veškerou těžkou techniku. Přibližně jde o 230 vozidel.

Třetím faktorem, který může podle ministerstva za selhání dopravy, je nezvládnutá modernizace dálnice. V úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem ve směru na Brno je provoz aktuálně vedený ve dvou zúžených pruzích, v nichž lze jet maximální rychlostí 80 kilometrů za hodinu.

Práce na vozovce měly být dokončeny do listopadu. Přes zimní měsíce měly být přerušeny a na jaře měla rekonstrukce opět pokračovat.  Jenže se tak nestalo a na dálnici stále přetrvávají omezení, která silničářům brání v tom, aby dostatečně rychle a efektivně odstranili napadaný sníh.

„Na velký spad sněhu jsme reagovali zasláním dalších sypačů, ty však bohužel kvůli velkému množství sněhu uvízly v kolonách,“ vysvětlil šéf ŘSD Kroupa s tím, že technice se v některých místech podařilo projet jen díky hlídkám policie.

Ťok: Omezení nebylo možné zrušit

Z velkého zpoždění oprav resort viní zhotovitele stavby, konsorcium tvořené italskou stavební firmou Toto Costruzioni Generali a českou společností Geosan Group. Součástí sdružení, které získalo zakázku za 1,75 miliardy korun, bylo dříve také kazažské SP Sine Midas Stroy. Podle ministra ale již ve stavbě nepokračuje.

„Kvůli bezpečnosti a zimní údržbě je veškerá modernizace nastavená tak, že se během zimních měsíců musí jezdit bez omezení – šířkového, rychlostního i váhového. Konsorcium české a italské to svým ignorantským postupem blokuje,“ uvedl mluvčí ŘSD Rýdl.

Zástupci ministerstva a správce komunikace se mimo jiné shodli, že pokud zhotovitel modernizace čtrnáctikilometrového úseku, nejdelší rekonstruované části D1, práce nepřeruší do 17. prosince, ukončí mu stát smlouvu. Už nyní je prý zřejmé, že jej nemine vysoká pokuta za nedodržení termínů. Podle dřívějších informací stavební přijde stavební sdružení den zpoždění na 1,5 milionu korun.

Nepříznivou situaci, která v důsledku zpoždění může vzniknout, si stát uvědomoval s předstihem. Údajně ovšem nemohl nic dělat. „Kdybychom zhotovitele vyhodili dříve, bylo by to ještě horší, než je dnes,“ odmítl ministr Dan Ťok kritiku, že stát hazardoval, když nechal společnost ve stavebních pracích pokračovat.

Zrušení dopravních omezení v místě prý nepřicházelo v úvahu, neboť na silnici byly díry, které by představovaly pro řidiče mnohem větší riziko než kolony. Momentálně je ale ministerstvo podle Ťoka připraveno k takovému kroku přistoupit, aby rekonstrukce dále nepůsobila komplikace v dopravě během zimy.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!