Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Kdo s koho: papír zdarma versus internet

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ

Do administrativních center, finančních institucí, hotelů, univerzit, na letiště či do vlaků vyšší třídy se začne v pondělí rozvážet nový bezplatný deník E15, v Česku už čtvrtý. Od Metra, jež vychází deset let, a čerstvějších 24 hodin a Metropolitního expresu se liší dvěma věcmi: zaměřením - chce být novinami „pro ekonomiku a byznys“ -a časem, který po svých čtenářích vyžaduje - řada existujících bezplatných deníků v Evropě má ve svém názvu číslovku 20, neboť právě průměrných dvacet minut cesty do zaměstnání má v městské hromadné dopravě, kde se listy gratis čtenářům nabízejí, stačit, aby člověk dostal a vstřebal vše podstatné. Číslovka v názvu E15 proti tomu značí, že by manažerům měla stačit čtvrthodina.

„Proč startuje další deník?“ ptá se aktuální vydání týdeníku Marketing & Media a konstatuje, že zatím žádný bezplatný ekonomický deník v Evropě není v zisku.

Podobně silným argumentem může ovšem být záměr redakce, jak se i bezplatný deník může stát nejelitnějším na trhu. Vtip je v tom, že cílí přímo na lidi s vysokými platy a rozhodovacími pravomocemi - a nemusí se ucházet o pozornost na pultech trafik.

Že to v případě ekonomicky zaměřeného deníku není scestná představa, naznačuje případ Hospodářských novin. Pod tímto názvem začínal v roce 1956 komunistický ekonomický týdeník a dnešní Hospodářky dál žijí ze zvyku firem a úřadů mít je předplacené. Ve volném prodeji tak prodají jen zhruba pětinu svého nákladu. Nesnažit se na stáncích lákat náhodné čtenáře titulní stranou může být pro ekonomický deník výhodné. Úspěch listu E15 pak závisí i na tom, kolik potenciálních bonitních čtenářů překoná psychologickou hranici pramenící z faktu, že by měli kvalitní zprávy dostávat zadarmo.

Přitom na internetu už to dlouho není neobvyklé. Čím dál víc věhlasných světových deníků nabízí obsah tištěného vydání na webu neplaceně, volně. Internet proto bude hlavním soupeřem. Ekonomika a byznys jsou oblasti, jež možnosti přenášet informace okamžitě elektronicky využily nejdříve. Hendikepem E15 tak bude relativně drahá distribuce fyzických výtisků, navíc jen jednou denně. Možnou výhodou naopak možnost odpočinout si čtvrthodinu od monitoru, u papíru s hlubšími analýzami dění. To je ostatně jediná budoucí cesta i pro placené deníky. Aspoň do doby, než čtenáři začnou chtít takové analýzy víckrát než jednou denně.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...