130 let

Karel Schwarzenberg jako agent 009. | foto: Reprofoto

Zaujme voliče více motorkář Schwarzenberg, nebo Sobotka hladící trávu?

Česko
  •   6:00
PRAHA- UVNITŘ VIDEA - Šéf sociálních demokratů se zamyšleně prochází českou krajinou, animovaný předseda TOP 09 v roli agenta Jamese Bonda zachraňuje demokracii nebo černobílá Zuzana Roithová s jasně zářící žlutou slunečnicí. I takové libůstky, které mají nerozhodnuté voliče přesvědčit k tomu, aby hlasovali pro tu správnou stranu, nabízejí od dneška předvolební spoty politických stran, jež od dneška vysílá veřejnoprávní televize.

Vzhledem k velmi neatraktivnímu času vysílání však odborníci nepředpokládají, že by klipy měly zásadní vliv na rozhodnutí voličů. Videa dodaná stranami totiž bude ČT vysílat i v časných odpoledních hodinách, některé volební bloky pak budou vysílány například na ČT2  v době, kdy má první program ve schématu hlavní zpravodajskou relaci. 

Kandidující strany mají ze zákona v každém z veřejnoprávních médiích k dispozici celkem 14 hodin vysílacího času, který mohou využít k představení svého programu a kandidátů. Předvolební spot trvá maximálně minutu, přičemž některé strany vytvořily více půlminutových klipů. Řazení videí do ucelených bloků v mediálních kruzích vzbuzuje jisté pochyby. Přitom například v sousedním Německu je tomu jinak.

Spot musí vzbudit zaujetí

Podle expertů na výzkum veřejného mínění nemají televizní volební spoty na výsledek voleb velký dopad. "Těžko si přestavit, že se nějaký volič rozhodne jen podle shlédnutí krátkých klipů," říká politolog Josef Mlejnek. "Pokud však volební spot zaujme, je velká šance, že bude sdílený na sociálních sítích, což by mohlo přihrát stranám body," doplnil Mlejnek.  

"I v Německu je zákonem dané, že strany musí dostat ve veřejnoprávních médiích stejný prostor. Videa jsou ovšem vysílána jednotlivě, ne v blocích. Vždyť takový způsob vysílání poškozuje z reklamního hlediska samotnou televizi. Klipy se střídají například před zprávami, aby vůbec měli diváci možnost je vidět," uvedl politolog a odborník na německá média Jaroslav Šonka.

A na co se tedy jednotlivé politické strany v televizních spotech zaměřily? Zatímco některé ze stran ve videích kladou hlavní důraz na obsah sdělení, jiné jako například ANO 2011 nebo TOP 09 si pohrály hlavně s formou. TOP 09 navázala na představení Karla Schwarzenberga jako agenta 009, který, tentokrát animovaný a na motorce, zdolává výrazné milníky českých dějin. S výzvou "Teď neodjížděj," nabádá, aby lidé přišli k volbám.

zdroj: www.youtube.com

Na kreslenou formu spotu vsadilo také ANO 2011. Při kresbě využili motiv bubliny, který doprovází jejich předvolební kampaň. Tématicky se ANO se zaměřilo především na pomoc české ekonomice. Video bude pro televizní účely zkráceno a přibude ještě hraná část.

zdroj: www.youtube.com

Na voliče, kteří se budou rozhodovat na poslední chvíli, se zaměřila ČSSD. V klipu její předseda Bohuslav Sobotka při procházce krajinou vysvětluje, proč je dobré volit sociální demokracii. Zatímco hovoří a rukou hladí klasy trávy, z krajiny vyvstávají hesla jako „Budoucnost“, „Pracovní místa“ nebo „Důstojné stáří“.

zdroj: www.youtube.com

Jiné strany vsadily na osvědčený trik, kdy důvody ke zvolení pronášejí "lidé z ulice". Zemanovci například položili voličům otázku, proč chodí k volbám. Policista, studentky i důchodci z videa odpovídají předvolebními sliby strany SPOZ. Na závěr se ještě objeví volební motto strany "Zastavili jsme Kalouska." S autentičností odpovědí či zpovídaných to nebude až tak horké, protože SPOZ musel nedávno přiznat, že v jeho klipu vystupují najatí herci.

zdroj: www.youtube.com

ODS zvolila podobné ladění svého předvolebního klipu. Lidé různého věku na videu odpovídají na otázku, proč budou volit pravici. A jejich odpovědi se rýmují - "I když není světicí, stále volím pravici." "Myslete na to, že volíte svou budoucnost," apeluje na diváky také předsedkyně ODS Miroslava Němcová.

Osvědčenou strategii zvolili pro svůj předvolební spot lidovci. Inspirovali se volebními klipy prezidentské kampaně Miloše Zemana a angažovali pro natáčení režiséra Filipa Renče. S potemnělým laděním klipu kontrastuje pouze slunečnice, symbol kampaně KDU-ČSL, a šála Zuzany Roithové. "Politika nesmí být nekřesťanská," zdůrazňuje ve spotu předseda lidovců Pavel Bělobrádek.

zdroj: www.youtube.com

Přesvědčit voliče o zvolení Úsvitu přímé demokracie přesvědčuje od stolku z vyprázdněné kavárny i Tomio Okamura. Připomíná, že v přímé demokracii mají rozhodující hlas občané. Slibuje přitom odvolatelnost a hmotnou odpovědnost politiků.

zdroj: www.youtube.com

Strany za obsah svých spotů odpovídají. Média si však vyhradila právo vrátit jim příspěvky k přepracování, pokud by jejich obsah nebyl v souladu s platnými zákony. I kvůli tomu musely strany své spoty dodat České televizi dříve. Některé z nich se však už s předstihem objevily na sociálních sítích.

Autor: vsv
  • Vybrali jsme pro Vás