Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Když firmy a sport pomáhají

Česko

JAK TO VIDÍ...

Farmaceutický byznys v honbě za ziskem korumpuje doktory a poškozuje pacienty. Vrcholový sport v honbě za rekordy ničí zdraví sportovců. Napsal jsem o tom hodně kritických článků. Teď musím změnit názor. Rád budu už jen chválit. Přibývají totiž firmy a sportovní sdružení, které se chovají a přemýšlejí jinak.

Firma Johnson & Johnson už 120 let úspěšně obchoduje s léky a zdravotnickou technikou. Její zakladatel R. W. Johnson sepsal v roce 1935 dokument s názvem TRY REALITY. Vyzval v něm k nové filozofii průmyslu, postavené na principu odpovědnosti. „Jsme odpovědni společnostem, v nichž žijeme a pracujeme, a rovněž celosvětovému společenství. Musíme být dobrými občany, podporovat dobrou práci, dobročinnost a nést svůj spravedlivý díl daní. Musíme podporovat společenský pokrok, zdravotnictví a vzdělávání. Musíme dobře spravovat majetek, který máme právo užívat, chránit životní prostředí a přírodní zdroje,“ píše se v něm. R. W. Johnson byl dobrým obchodníkem, ale také slušným člověkem. Pochopil, že podnikání může být dlouhodobě úspěšné jedině tehdy, pokud přináší prospěch všem. Jeho krédem se firma řídí i dnes.

Kontakt bez Bariér je občanské sdružení, které se už deset let věnuje výuce plavání tělesně postižených. U jeho zrodu stál student fakulty tělesné výchovy Jan Nevrkla a jeho spolužák Martin Kovář, který v roce 1989 po těžkém úrazu páteře dosedl na invalidní vozík. Napadlo je, že plavání je ideálním způsobem rehabilitace. Nevrkla vymyslel originální metodiku výuky. Kovář se do plavání pustil s takovým nadšením, že v roce 2004 získal tři zlaté paralympijské medaile a překonal tři světové rekordy.

Orekordy a medaile ale nikdy nešlo. Závody tradičně provázel pokřik: „Smrt sportu!“ Vypovídal o tom, že metál sice potěší, ale sportovci nejsou ochotni pro něj udělat úplně všechno. Největší cenu mají společné zážitky a ty se nedají vyměnit jen tak.

Krédem sdružení se stalo: „Motivovat zdravotně postižené k aktivnímu plnohodnotnému způsobu života a inspirovat osoby bez postižení k trvalé spolupráci. Vzájemným ovlivňováním přispívat k vytváření hodnotového systému, v němž na prvním místě je obrácení se k potřebám druhých a komunikace je založena na pochopení a porozumění k odlišnostem od většinových projevů.“

Kontakt bB dnes zajišťuje výuku v sedmi střediscích po celé České republice. Radost z pohybu a nový smysl svého života v nich našly stovky tělesně postižených.

Sdružení stojí hlavně na práci dobrovolníků a každý rok se potýká s nedostatkem peněz. Přežívá díky grantům, dotacím a sponzorským darům.

Letošním hitem je zaklínadlo: „Nemůžeme vás podpořit, je krize.“ Podnikatelská filozofie firmy Johnson & Johnson a sportovní filozofie sdružení Kontakt bB mají mnoho společného. Bylo otázkou času, kdy se dají dohromady. Johnson & Johnson vypsal loni v létě grant na podporu zdravotně prospěšných programů ve výši 20 tisíc dolarů. Není žádným způsobem vázaný ani na zvýšení prodeje, ani na sebepropagaci. Kontakt bB z něj vyšel vítězně. Mám z toho upřímnou radost. Pokud budou principy slušnosti, odpovědnosti a práce pro druhé následovat i další firmy a sdružení, nemusela by globální krize trvat moc dlouho.

O autorovi| JAN HNÍZDIL, Autor je lékař

Autor: