Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Když se Sophie mění v Moniku

Česko

Filmový festival v Cannes vedle hereckých hvězd Moniky Bellucciové a Sophie Marceauové přivítal i slavného režiséra Martina Scorseseho a kolekci restaurovaných klasických filmů.

CANNES Nejobletovanějšími hvězdami víkendu na probíhajícím filmovém festivalu v Cannes se staly herečky Monica Bellucciová a Sophie Marceauová, které přijely představit film Ne te retourne pas (Nevracej se). Dorazila s nimi i jeho režisérka a spoluscenáristka Marina de Van, známá též jako spolupracovnice režiséra Francoise Ozona.

„Ráda se ztrácím v druhých“ Film Nevracej se, uvedený v Cannes mimo soutěž, je mysteriózním thrillerem o ženě, které se postupně začnou měnit blízcí lidé a známá prostředí přímo před očima, až se nakonec sama promění v úplně jinou ženu. Ze Sophie Marceauové se tak stane Monica Bellucciová, přičemž po určitou část filmu má hlavní hrdinka díky digitálním trikům tváře obou hereček zároveň. Za tajuplným příběhem stojí trauma z dětství a ztráta paměti.

„Věděla jsem hned od začátku, že budu potřebovat dvě různé herečky, ale nedokážu při psaní scénáře myslet na obsazení,“ řekla na tiskové konferenci režisérka. „Takže radši následuji vnitřní logiku příběhu, dokončím ho a teprve potom přemýšlím o konkrétních tvářích.“

„Na scénáři se mi líbilo hodně věcí,“ zavzpomínala Marceauová. „Zaujal mě žánr a to, že se příběh dal číst na několika úrovních. Můžete ho vnímat jako vyprávění o dívce, která sešla z cesty, a obrátila se proto do sebe, jako zachycení krize středního věku, vytahují se tu šuplíky se zasutými strachy, vzpomínkami na dětství, hledáním vlastní identity... Tohle nás herečky přitahuje.“ „Mě předtím zaujal už Marinin předchozí film a to, jak jej spojila s vlastním vnitřním světem,“ dodala Bellucciová. Chtěla jsem se toho světa stát součástí. A to tím víc, když jsem se dozvěděla, že se ho zúčastní i Sophie, kterou obdivuji.“

Na otázku, zda se někdy nebojí proměn vlastní identity, odpověděly herečky odlišně. „Já se ráda ztrácím v druhých,“ řekla Marceauová. „Když jsem součástí nějaké skupiny, hned do sebe začnu jako houba nasávat její náladu.“ „Problém identity podle mě nejde vyřešit během jednoho života,“ uvedla Bellucciová. „Když jsem dospívala, čerpala jsem inspiraci od žen, k nimž jsem vzhlížela, a teprve později jsem se začala cítit dobře taková, jaká jsem.“ Obě herecké hvězdy se naopak shodly v tom, že je důležité rozlišovat mezi obrazem mediálním a takovým, jaký mají samy o sobě. Pochvalovaly si také spolupráci s režisérkou i vzájemnou interakci. „Moc často se s Monikou nepotkáváme, protože jsme obě dost vytížené a navíc matky, ale vídáme se rády,“ řekla Marceauová.

Na tiskové konferenci zazněl samozřejmě i mužský hlas. „Naštěstí jsem tehdy byl singl,“ odpověděl se smíchem herecký partner obou hereček Andrea Di Stefano na otázku, jestli jeho přítelkyni nevadilo, že ve filmu bude mít milostné scény hned se dvěma velmi přitažlivými herečkami. „Natáčení bylo velmi příjemné a hodně jsem se od Moniky i Sophie naučil.“ Scorsese uvedl archivní Červené střevíčky Největší režisérskou hvězdou, jež do Cannes zatím zavítala, pak byl bezpochyby americký veterán Martin Scorsese. Nepřijel však propagovat svůj chystaný filmový projekt o Franku Sinatrovi, nýbrž filmy jiných režisérů – a většinou mrtvých. Scorsese na festivalu totiž zastupoval nadaci World Cinema Foundation, která se stará o restaurování a konzervaci opomíjených klenotů světové kinematografie.

Slavný režisér v Cannes uvedl novou kopii britského tanečního dramatu Červené střevíčky, jež se stalo inspirací pro mnoho pozdějších muzikálů i režisérů kalibru Coppoly a Spielberga. Červené střevíčky běží v archivní sekci Cannes Classics. Ta obsahuje například průkopnické Antonioniho Dobrodružství, jež tu před čtyřmi dekádami způsobilo legendární skandál. Z Dobrodružství se čerpá i vizuální koncepce letošního ročníku, postavená na úchvatných záběrech Moniky Vittiové. Scorsese je jedním ze střihačů slavného dokumentu Woodstock, zachycujícího stejnojmenný hudební festival. Ironií osudu představil režisér Zkrocené hory Ang Lee v týž den svůj příspěvek do hlavní soutěže, nazvaný Taking Woodstock. Film se se zobrazovaným vrcholem generace hippies zcela minul a nabídl pouze uhlazenou historku o rodičích a dětech plnou klišé.

O autorovi| redaktor LN ZPRAVODAJ LN VE FRANCII

Autor: