Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Kina promluví francouzsky

Česko

Přestože francouzská kinematografie vinou hospodářské krize utrpěla ztráty, pořád se jí vede velmi dobře. Na pařížském setkání novinářů s tvůrci byly k vidění i filmy, které v nejbližších měsících doputují do tuzemských kin.

Organizace uniFrance, jež zastřešuje propagaci francouzského filmu v zahraničí, letos už podvanácté pořádala setkání novinářů s filmaři.

Pařížské rendez-vous i tentokrát zahájila tisková konference, na níž se shrnuly úspěchy a neúspěchy francouzské kinematografie posledního roku. Krize se na ní nepodepsala tolik, jak by jeden čekal -mimo jiné i proto, že má tak velkorysou státní podporu, že se o ní českému filmu může jen zdát. Zatímco rok 2008 byl pro francouzské filmy a majoritní koprodukce rekordně úspěšný, loni došlo co do návštěvnosti v zahraničí k dvaadvacetiprocentnímu poklesu. Nicméně i tak se výsledky drží v rámci průměru za poslední dekádu.

Bessonovy zlaté ručičky Absolutně nejvýdělečnějším filmem v zahraničí se stal nečekaný anglicky mluvený akční hit v produkci Luca Bessona 96 hodin, který mimo Francii zatím vydělal téměř 122 milionů eur a přišlo na něj přes 31 milionů diváků. Z francouzsky mluvených snímků vede biografické drama Coco Chanel s 5,3 milionu prodaných lístků a tržbou dosahující k 29 milionů eur. Další tituly, jako kontroverzní Antikrist nebo na Oscara nominované Mezi zdmi, za takovými čísly daleko zaostávají. Co se šancí na Oscara týče, v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film i po „semifinálovém kole“, které počet navržených snímků redukovalo na devět, zůstává francouzský kandidát Prorok, zatímco český Protektor už odpadl. Na Oscara byla svého času nominována i známá Amélie z Montmartru, která u nás i v zahraničí zaznamenala komerční úspěch. 96 hodin však překonalo i „Améliiných“ 23 milionů diváků, a postavilo se tak na špičku žebříčku tržeb za poslední dekádu. Nejvýdělečnějším francouzským filmem všech dob i tak zůstává sci-fiPátý element, kterou Besson pro změnu napsal a režíroval.

Další triumf pro Proroka Během pařížského setkání se také konalo udílení cen bratří Lumierů, jež frankofonním snímkům udílejí zástupci mezinárodního tisku. Nejlepším filmem se podle nich stalo imigrantské drama Welcome. Poloautobiografický kanadský titul J’ai tué ma mere o sporech mezi dospívajícím homosexuálem a jeho matkou získalo cenu diváků a cenu za nejlepší zahraniční frankofonní titul. Podle očekávání opět vítězil i zmíněný Prorok - po zásluze pobral trofeje za režii (Jacques Audiard) a mužský herecký výkon (Tahar Rahim).

Z titulů prezentovaných novinářům se největší pozornost upírala na filmovou biografii slavného muzikanta Serge Gainsbourga, která má ambice zařadit se po bok dalších podobných titulů Edith Piaf, Coco Chanel či Veřejný nepřítel č. 1. „Gainsbourgův“ film je však příliš zasazen do domácích reálií a po nadějném začátku se zvrhne v rutinu „další hit - další holka“.

Skvělý je naopak jiný hudební film - Le Concert, který graduje fenomenálně sestříhaným Čajkovského houslovým koncertem. Solidní psychologicko-vztahové drama nabízí Partir s Kristin Scott Thomas v hlavní roli. Vinyan je zase podivným křížencem Apokalypsy a Antikrista, neboť putuje džunglí jihovýchodní Asie, točí se kolem mrtvého dítěte a nešetří násilím na mužích.

Všechny zmíněné snímky a řada dalších se během letošního roku dostanou do české distribuce - a nejdřív z nich experimentální drama Vejdi do prázdna skandalisty Gaspara Noého (Zvrácený), jež má premiéru už 11. února.

lidovky.cz

Více informací najdete na www.lidovky.cz/kultura

Skvělý je naopak jiný hudební film - Le Concert, který graduje fenomenálně sestříhaným Čajkovského houslovým koncertem. Vinyan je zase podivným křížencem Apokalypsy a Antikrista.

Autor: