Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Knížákova Národní galerie? Mamutí podnik

Česko

PRAHA Národní galerie po roce 1990 vystřídala řadu ředitelů. Po odchodu kunsthistorika Jiřího Kotalíka, v jehož osobě se spojovala vysoká odbornost s manažerskými schopnostmi (tehdy se ovšem spíš hovořilo o mazaném proplouvání mezi stranickými papaláši), se ukázalo, že nebude snadné najít jeho nástupce.

Jiří Kotalík byl vyzván, aby se stal ředitelem NG po odchodu Jana Krofty v roce 1967. Byl od 40. let spolu s Jindřichem Chalupeckým teoretikem Skupiny 42, měl respekt u svých studentů na AVU. Vytvořil kvalitní koncepci, která nabízela přehledné stálé expozice starého i nového umění, a prezentoval tak rozsáhlé sbírky. Za něj se rekonstruoval klášter sv. Anežky České, klášter sv. Jiří a začala oprava Veletržního paláce pro Sbírku moderního umění. Nakonec byl Kotalík odvolán. V závěru své kariéry na konci komunistického režimu byl svým způsobem neúnosný.

Po jeho odchodu byl řízením galerie pověřen Ladislav Kelner, organizačně schopný a vzdělaný odborník. Nikdy však nebyl ředitelem jmenován. Určitou dobu čekal, ale když se nedočkal, rozhodl se odstoupit. Po něm přišel Lubomír Slavíček, pak Ladislav Daniel a Martin Zlatohlávek. Všichni tito ředitelé působili v galerii krátce a brzo z ní odešli.

Po Zlatohlávkovi byla vedením NG pověřena Dagmar Šefčíková, ministerstvo pak opět vypsalo výběrové řízení. Šefčíková v něm sice zvítězila, ale ředitelem byl jmenován Milan Knížák.

Bilance jeho deseti let je podle řady odborníků problematická, tvrdí, že zničil NG jako odborné pracoviště, v podstatě se mu podařilo zdecimovat domácí kunsthistorickou obec a vypudit z Národní galerie souvislou řadu specialistů. Ačkoliv je takřka permanentně kritizován i výtvarníky, nemá to valného významu. Je mu vytýkáno, že nemá odborné vysokoškolské vzdělání, že jako výkonný výtvarník je zaujatý a nemůže stát v čele takové instituce apod. V každém případě neuváženě přesunul sbírky, čímž rozmetal někdejší koncepci, program Národní galerie umrtvil a izoloval ji od světového dění. Zato se stále snažil vytvořit z této instituce mamutí podnik a podařilo se mu „nabrat“ další budovy jako Salmovský a Schwarzenberský palác.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....