Propagační a tiskové materiály Audi mluví jasnou řečí: Audi A5 Sportback spojuje tři různé světy. Jedním jsou emoce a elegance klasického kupé, druhým komfort sedanu a třetím praktičnost kombi.
Jak se Audi podařilo takto odlišné vlastnosti smíchat do sebe? Doplňují se, nebo stojí v kontrastu proti sobě? Audi využilo fakt, že modely A4 a A5 jsou postavené na stejném základě a odlišují se vzhledem a délkou rozvoru. Přední část kupé A5 se tedy spojila s podvozkem sedanu. V zádi ale museli designéři vyřešit plynulý přechod mezi mohutnou a široce působící přídí a pětidveřovou karoserií s velkou zadní výklopnou stěnou.
Nutno říci, že po estetické stránce, kterou je velmi ošemetné hodnotit, vznikl uhlazený, ale nijak překvapivě, automobil dvou tváří. Zatímco zepředu jej skoro nelze rozeznat od kupé A5, tak zezadu se jednoznačně řadí k modelové řadě A4. A to i přesto, že je celkově nižší. V každém případě ale tomuto Audi nelze upřít eleganci a sebevědomí, které z něj vyzařuje.
Návštěva interiéru působí stejným dojmem, jako vnější vzhled. Přístrojová deska je velmi masivní a sedadla jsou umístěná nízko jako v kupé. Zadní část je opět jako z modelové řady A4. Jsou zde jen dvě sedadla, na nichž je pro osoby běžného vzrůstu prostoru dost. Přesto je vzadu pro hlavu o trochu méně místa než v sedanu.
Příjemnou lehkost a pocit vzdušnosti a zvláštnosti navozují bezrámová boční okna, která mají za úkol navodit atmosféru klasického kupé.
Technikou nezklame Po technické stránce Audi spoléhá na podélně uložené motory a pohon předních nebo všech kol. Při uvedení do prodeje, které je naplánováno na září, se počítá s následujícími verzemi: - 2,0 TDI (170 k) 966 270 Kč - 2,7 TDI (190 k) 1 059 896 Kč - 3,0 TDI quattro 1 237 144 Kč - 2,0 TFSI (211 k) 1 000 845 Kč
Nabídka motorů a provedení se přirozeně dále rozroste o další modely s pohonem všech kol či automaticky řadícími převodovkami.
Při prezentaci jsem nejvíce kilometrů strávil za volantem verze 2,0 TFSI, ovšem doplněné právě pohonem 4x4 a dvouspojkovou převodovku. Testovaný vůz byl navíc doplněn také sportovním paketem (S line), jehož součástí byl tvrdší podvozek a některé optické detaily zvýrazňující sportovní charakter.
Při jízdě zatáčkovitou krajinou v horách nad Florencií bylo řízení tohoto Audi velmi příjemnou zkušeností. S relativně lehkým motorem v přídi automobil ochotně zatáčel a na hladkém povrchu zajišťoval nadstandardní trakci. To bylo znát zejména ve výjezdech ze zatáček. V limitních situacích sice byla cítit typická nedotáčivost, ale Audi se tento projev u zkoušeného vozu podařilo ve srovnání s těžšími motory účinně potlačit.
Jistě na tom mělo podíl i aktivní řízení s proměnným převodem, které se nejpříjemněji chovalo ve sportovním režimu. I v něm mu ale chyběla větší citlivost. Při sportovním jízdním stylu byla příjemná spolupráce s aktivním podvozkem. Na hladkých silnicích byl pro sportovní jízdu nejoptimálnější nejtvrdší režim tlumičů, nicméně v reálném provozu na běžných silnicích je vhodné i při sportovní jízdě zvolit raději měkčí nastavení.
Při sportovním stylu jízdy se Audi A5 Sportback značně opíralo o pohon všech kol, který kromě trakce zvětšoval také stabilitu při intenzivním brzdění.
Zkušenosti ukazují, že modely s pouze předním pohonem se sice chovají standardněji, nicméně základní zážehová verze s motorem 2,0 turbo a předním pohonem, stejně tak jako turbodiesel 2,7 litru, které mají přední pohon, překvapily nevtíravým charakterem a pocitem značné celkové robustnosti.
Emoce, nebo racio?
Audi A5 Sportback je velmi specificky pojatým automobilem, který se snaží působit jako stále častěji skloňované čtyřdveřové kupé (začal tuto módu Mercedes CLS, nebo Subaru Legacy, které mělo bezrámová boční okna u sedanu i kombi už před mnoha a mnoha roky?).
Po zkušenostech se ale ukazuje, že s výjimkou vzhledu a nižší pozice sedadel je možná přesnější považovat jej spíše za pětidveřovou verzi modelu A4 s mírně sportovnějším akcentem.
***
Audi Sportback Concept Audi avizovalo příchod modelu A5 Sportback již počátkem letošního roku na detroitském autosalonu prostřednitcvím konceptu Sportback Concept. Velmi dramatický vzhled tohoto prototypu vsadil na spojení značné délky (4,95 m) a šířky (1,93 m) s malou výškou (1,4 metru). Zatímco přední část konceptu je zcela odlišná a možná je stále předzvěstí některého z připravovaných nových modelů značky, tak na zádi je možné nalézt společné rysy s novým A5 Sportback, ale také se studií Lamborghini Estoque.
TABULKA
Srovnání modelů (3,0 TDI quattro)
A5 Sportback A5 A4 A4 Avant
Délka 4711 mm 4625 mm 4703 mm 4703 mm
Šířka 1854 mm 1854 mm 1826 mm 1826 mm
Výška 1391 mm 1372 mm 1427 mm 1436 mm
Rozvor 2810 mm 2751 mm 2808 mm 2808 mm
Hmotnost 1720 kg 1610 kg 1655 kg 1695 kg
Zavazadlový prostor 480 l 455 l 480 l 490 l
Zrychlení 0-100 km/h 6,1 s 5,9 s 6,1 s 6,3 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Komb. spotřeba 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 6,8 l/100 km
Cena 1 237 144 Kč 1 258 900 Kč 1 171 700 Kč 1 220 400 Kč