Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Komerční televize nemá vychovávat

Česko

Výdělečná TV stanice slaví patnáctiny - jen za poslední čtyři roky vynesla majitelům přes pět miliard

Nova přinesla i negativní věci, ale do takové intelektuálštiny bych nezabíhal. I tak hodnotí Petr Dvořák, generální ředitel televize Nova, patnáct let od chvíle, co 4. února 1994 tato stanice začala vysílat.

* LN Co podle vás Nova za dobu své existence přinesla české společnosti? Mluví se třeba o tom, že přispěla k hloupnutí diváků...

To je floskule. Myslím, že komerční televize je médium, které nemá za cíl ani vychovávat, ani zlepšovat či zhoršovat kulturu, ani vytvářet si další dalekonosné poslání. Nova naučila diváky tomu, že se nebojí zeptat. Že jim vždy dávala a dává informace v poměrně kondenzované formě, snaží se být hodně návodná - nepopisovat děje jako „zasedala vláda“, ale rovnou ukazovat, co z toho divák má, co jsou důsledky. Systém, jak zpravodajství zpočátku fungovalo, byl trochu bulvárnější, ale myslím, že posun je markantní a viditelný. Samozřejmě že Nova nějak formovala společnost. To, že každý druhý člověk v hlavním vysílacím čase se na ni dívá a tak to funguje už patnáct let, má na diváka vliv. Ale myslím, že přinesla i řadu pozitivních věcí, ukázala lidem spoustu možností, jak se prosadit, dávala jim hromadu emocí, v tom myslím sehrála pozitivní roli. Určitě se dá mluvit i o řadě negativních stránek, ale to je spíš taková intelektuálština, do které bych nechtěl zabíhat.

* LN Ale i vy jako divák byste uznal, že některé věci bývají zjednodušené, „zkondenzované“, jak říkáte, až příliš, což někdy může - při síle, kterou Nova má -být pro společnost spíš negativní.

Dobře, ale o to jsme obezřetnější a víc si dáváme pozor, abychom byli vyvážení na obě strany, abychom se nikdy nepouštěli do spekulací, abychom jasně řekli „tohle je informace“, či „tohle je náš názor“. Proto odlišujeme i naše pořady a nesnažíme se v Televizních novinách pouštět do komentářů, ale necháváme je třeba do Střepin. Neděláme mix, jako občas dělá veřejnoprávní televize, že směšuje zprávy, že tohle je nějaký názor a kdo si o tom co myslí. Snažíme se být striktní.

* LN Soudě podle vašich výročních zpráv, v roce 2008, po delší době, čekáte meziroční pokles zisku. Dosavadní trend růstu se obrací?

To je složité z hlediska výkaznictví. My vykazujeme prioritně v rámci US GAAP, dle amerických účetních standardů, a české účetnictví neodráží reálně situaci, kterou prezentujeme na burze. Ty dva účetní principy se od sebe liší. To, že děláme české účetnictví, je jen proto, že jsme česká firma (licencovaná společnost CET 21 - pozn. red.), která to musí dávat jako reportingovou povinnost. Myslím, že o výkonnosti firmy mnohem lépe vypovídají výsledky, které dáváme na americkou burzu, a tam je vidět, že nárůsty jsou stabilní. Jediný větší propad, který jsme zaznamenali, byl v roce 2006, což bylo proto, že jsme měnili obchodní model. V prvním čtvrtletí jsme měli velký výpadek, po roce 2005, kdy byl souboj VyVolených a Big Brothera (show televize Prima Novu ve sledovanosti porazila - pozn. red.). Co se týče budoucnosti, jestli budeme růst, nebo ne, to vám nesmím říci.

* LN Kdy spustíte českou verzi hudební MTV? V prvním čtvrtletí?

Jsme v situaci, kdy všichni jsou opatrní, nikdo moc neinvestuje, všichni se snaží stáhnout náklady co možná na minimum, aby byli připraveni na případný ještě horší dopad toho, co přijde zvenku. V této době spouštět rozvojové projekty, které nemají okamžitou návratnost, je nesmysl. Musíme to znovu přepočítat. Kdybychom mohli jít s MTV hned do digitálu, čili rovnou se dostat zhruba do poloviny domácností, má projekt zcela jinou návratnost než jen na satelitu a na kabelu. Teď musíme úplně předělat kalkulaci a podívat se, jak to může fungovat. I proto, že u menších kanálů, nemají-li ověřenou sledovanost, také agentury (obchodující s reklamním časem - pozn. red.) jsou dnes mnohem opatrnější. Pro nové digitální televize byl vstup na trh v této době úplně nejhorší, jaký si mohly přát.

* LN Což nemohly ještě půl roku předtím čekat. Váš obchodní ředitel Jan Řehák nedávno řekl, že v hubenějších letech reklamu opět co nejvíc soustředíte do programově silných období...

Je možné, že se znovu vrátíme k sezonalitě, kterou se nám loni podařilo rozmělnit. Vyprodanost našeho reklamního času byla hodně obdobná ve vyšších i v nižších sezonách (reklama se tak rozprostírala nejen do silného jara a podzimu, ale i slabšího léta a zimy - pozn. red.). Teď, kdy na trhu možná bude peněz méně, se možná vrátíme k typu sezonality, kdy nejvyšší sezona bude v termínech březen, duben, květen a potom říjen, listopad.

* LN Starší díly Výměny manželek dáváte na web „televizně“, v určený čas, v tomto případě v úterý a ve čtvrtek večer. Šíříte televizní návyk na internetové diváky?

Nutíme je, aby se k nám připojovali průběžně, pravidelně. Zároveň to slouží jako náběžná kampaň pro čtvrtou řadu, již budeme (od března - pozn. red.) vysílat v televizi.

***

Hospodářský výsledek před

zdaněním (v miliardách Kč)

2005 1,32

2006 0,97

2007 1,67

2008 (odhad) 1,36

Zdroj: výroční zprávy CET 21

Patnáct let Novy Komerční televize Nova začala vysílat v pátek 4. února 1994. Od června 1997, kdy se začala sledovanost televizí měřit elektronicky, do konce roku 2008 Novu sledoval průměrně skoro každý druhý divák v ČR starší patnácti let (konkrétně 44,68 % těch, kdo jsou před obrazovkou, ČT 1 a ČT 2 zaujaly 30,87 %, Prima 17,87 %). Kromě Televizních novin vidělo nejvíc lidí Miss desetiletí z října 1997, bylo jich 4,7 milionu. K celkově nejsledovanějším patřily i Novoty či Zlatá mříž. Svým majitelům (momentálně bermudská společnost CME) přinesla Nova jen za poslední čtyři roky přes pět miliard.

V programu se Nova letos zjara opět spolehne na seriály (Ulice, Ordinace v růžové zahradě, Comeback) a také reality série Výměna manželek či nově Druhá šance, „o lidech, kteří se dostali na úplné dno“.

Autor: