Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Komisaři z rallye u Lopeníku uložil soud 18 měsíců podmíněně

Česko

  13:02
UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Okresní soud v Uherském Hradišti ve čtvrtek uložil třiadvacetiletému traťovému komisaři Petru Pláškovi 18 měsíců vězení podmíněně odložených na 18 měsíců za pochybení při rallye v Lopeníku, které stálo život čtyři dívky.

Obviněný Petr Plášek se svým advokátem při soudu foto: ČTK

Senát mladíka proto, že nevykázal dívky z míst poblíž trati, uznal vinným z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví také z nedbalosti. Plášek, jemuž hrozilo, až šest let za mřížemi, vinu odmítá.

Tragédie, při které zahynuly dívky ve věku 7, 18, 18 a 20 let, se stala 10. listopadu 2012. Soud začal případ projednávat loni v únoru. Pořadatel podle policie nepochybil. Obviněn nebyl ani řidič, advokát Michael Bartončík, který jel závod na uzavřené trati, byť podle policie se na nehodě kromě větru podepsala i jezdecká chyba. Vůz byl podle majitele, který ho řidiči pronajal, v pořádku.

Jediný viník

Kvůli nehodě se tak před soudem jako jediný viník ocitl traťový komisař Plášek, který podle obžaloby nevykázal dívky z nebezpečného místa u trati, kde do nich poté ve vysoké rychlosti najel závodní vůz. Plášek vinu odmítá, když poukázal na nedostatečné školení i na to, že na místě údajně nebylo značení. To tvrdili i příbuzní obětí. Pořadatelé však uvedli, že lokalita označená byla.

K TÉMATU:

Podle hlavního pořadatele Petra Bujáčka by se tragédie nestala, pokud by Plášek dívky ze zakázaného prostoru vykázal či zavolal vedoucímu rychlostní zkoušky, aby závod přerušil. Státní zástupce Tomáš Pindur žádal pro Pláška dva roky vězení podmíněně odložené na dvě léta. Obhájce Tomáš Vymazal navrhl zproštění obžaloby. Podle něj za nehodu může řidič a pořadatelé, kteří údajně místo nehody podcenili, když ho neoznačili za nebezpečné.

Okresní soud již v pondělí usnesením odmítl nároky pozůstalých na náhradu škody uplatněné v trestním řízení. Podle soudu odpovědnost nenese obžalovaný, ale právnická osoba, pořádající firma Andrea, kterou hlavní pořadatel rallye Petr Bujáček loni podle údajů v obchodním rejstříku převedl na nového majitele. Část pozůstalých se podle právničky Anny Kapsové nároku domáhá v občanskoprávním řízení žalobou na firmu i na řidiče.

Fakta o nehodě

  • Oběťmi nehody byly dívky z Lopeníku a nedaleké Nivnice, kterým bylo sedm, 18, 18 a 20 let. Zranění utrpěli jednadvacetiletý muž a dvaapadesátiletá žena.
  • Havarovaný vůz řídil brněnský advokát Michael Bartončík. Navigátora mu dělal jeho bratr Josef, rovněž právník. Oba vyvázli z nehody bez zranění. Podle tisku jde o syny prvního polistopadového předsedy Československé strany lidové Josefa Bartončíka.
  • Řidič vozu krátce po události odmítl, že by nesl vinu na nehodě, kterou podle svých slov nemohl ovlivnit. Za hlavní příčinu neštěstí označil silný boční či zadní vítr.
  • Podle soudního znalce Františka Kropáčka dupl řidič vozu na horizontu na brzdu kvůli prohlubni ve vozovce. Auto se tak dostalo do smyku, vyjelo mimo silnici a po nárazu do kanálové vpusti přestalo být ovladatelné. Vůz následně smetl dívky stojící před domem a skončil v betonovém základu plotu.
  • Po devítiměsíčním vyšetřování policie uvedla, že nehoda vznikla chybou řidiče a že se na ní podepsal i silný poryv bočního větru. Řidič vozu ale obviněn nebyl, protože jel řádně schválený závod na uzavřené trati a oběti nehody stály v nebezpečné vzdálenosti od silnice, čímž porušily předpisy.

Po nehodě byly zrušeny závěrečné dvě domácí rallyové soutěže v sezoně a další se konala až v dubnu 2013.

Nehoda v Lopeníku je pravděpodobně nejtragičtější událostí svého druhu za dobu existence samostatné České republiky. Do té doby si nejvíce obětí při automobilových závodech v ČR vyžádala nehoda při Valašské rallye v březnu 2009, kdy zahynuli dva třináctiletí chlapci a otec jednoho z nich.

V důsledku tragédie posílil český Svaz rallye opatření při podobných akcích. Pořadatelé například jednotně značí okolí tratí, s větším předstihem se uzavírají pro ostatní provoz trasy rychlostních zkoušek a byl také snížen výkon některých typů aut. Větší důraz je kladen i na informovanost diváků.

Autoři: ,