Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Končí výrazná éra Zlína?

Česko

ANALÝZA

Ředitel Městského divadla ve Zlíně Antonín Sobek odvolal uměleckého šéfa a režiséra Dodo Gombára. Učinil tak v době divadelních prázdnin, zjevně ve snaze, aby diskutabilní zásah proběhl bez většího poprasku. Proti odvolání se ale postavili Gombárovi příznivci i kolegové.

PRAHA Kauza s odvoláním šéfa ve zlínském divadle Dodo Gombára nepředstavuje nic výjimečného, i když načasování do doby prázdnin není ze strany ředitele seriózní. Přinejmenším v tom, že soubor bude na začátku sezony postaven před hotovou věc a v dané chvíli se nemůže k věci vyjádřit. Jde však o interní záležitost divadla a v této souvislosti je zvláštní, že pod prohlášením na podporu odvolaného šéfa figurují hlavně lidé mimo něj.

Jako každý takový spor v divadle, není ani tento černobílý. Dodo Gombár jako umělecký šéf určitě pozitivně ovlivnil směřování divadla, jeho vlastní režie jsou originální a nebojí se autorských projektů. Vdivadle znovu za jeho šéfování režíruje J. A. Pitínský, velice zajímavé byly inscenace mladých režisérů jako Maryša Martina Františáka.

Dramaturgie regionálního divadla ale vždy byla výsledkem kompromisů, což potvrdí každý „venkovský“ dramaturg, který nechtěl rezignovat na umělecké směřování, a zároveň musel brát ohled na tradiční diváky z města a regionu, kteří o výboje spíše nestojí.

Chtějí to, co je přesvědčí, že mají jít do „svého městského divadla“, a ne jet jinam, v tomto případě do konkurenčního Uherského Hradiště, případně do Brna do Národního nebo k Mošovi, kde se jim v bohatším repertoáru lehčího zboží dostane do sytosti. Vybalancovat obojí je úkol pro chytrou horákyni.

Ředitel Sobek tvrdí, že Gombára odvolal i proto, že byl nepřiměřeně vytížený mimo zlínské divadlo. Podle něj se v minulé sezoně v divadle vyskytoval minimálně. Je pravda, že hodně hostuje: v Praze, Brně, Ústí, pracoval s amatéry a nyní opět zkouší v Praze Horáčkův muzikál Kudykam. Tento jeho přístup však není výjimečný, řada režisérů šéfování pojímá podobným způsobem. Sobek připouští, že Gombár je výjimečnou uměleckou osobností, ale podotýká, že jeho výlučnost už méně koresponduje s tím, co divadlo od šéfa potřebuje. Vytýká mu, že v praktických provozních záležitostech selhává a není s to některé problémy uhlídat. Připomíná inscenaci Romeo a Julie v režii mladé režisérky Katariny Schmidt, která u diváků propadla, zatímco divadlo počítalo s tím, že ji bude mít víc sezon na repertoáru. Inscenace se nelíbí ani mladému publiku, které se jí spíš směje.

Dodo Gombár se brání, že o každé jeho nepřítomnosti ředitel věděl a zúčastňoval se porad vedení. Hájí i inscenaci Romea a Julie. „Byla nestandardní, odvážná a nečekaná, ale do nabídky repertoáru zapadla. V současné době ale považuji zpětné vytahování takovýchto argumentů za nekorektní,“ dodal. Podle ředitele Sobka si ale změnu uměleckého šéfa vyžádalo především snížení návštěvnosti. Mezi posledními dvěma sezonami ze 7900 abonentů 800 zrušilo předplatné. „Podle nich máme těžký repertoár a lidé si chtějí spíše odpočinout. Inscenace, u kterých je potřeba více intelektu, nemohou převažovat,“ říká Sobek a dodává, že poslední čtyři hry, zejména Gombárův Merlin, měly návštěvnost asi čtyřicet procent. Problémy měl i Faust. Ovšem tento „ředitelský pohled“ je jednostranný, pragmatický a s ním by se žádné divadlo nehnulo dopředu.

Ředitel divadla nabídl Gombárovi post kmenového režiséra. Ten ale odmítl. Novým šéfem se od 1. srpna stal režisér Petr Veselý, který již ve Zlíně šéfoval a odešel sám po neshodách s vedením. Je třeba připomenout, že byl organizačně schopný, přivedl do divadla J. A. Pitínského nebo založil přehlídku Naráz.

V roce 2002 ho střídal Silvester Lavrík, ale jeho působení bylo nešťastné a poloamatérské. Například jeho aktualizace Cyrana z Bergeraku, který jako letec RAF hyne pod stožárem vysokého napětí na žňové brigádě v 50. letech, byla předmětem veřejného pobavení. Situaci zachraňoval Miroslav Plešák, kterého plynule vystřídal právě Dodo Gombár. Oba dva divadlo umělecky stabilizovali a umělecký růst posledních let byl viditelný. Zásah ředitele Sobka není šťastný, i když se zřejmě z provozních důvodů dá pochopit. Je nebezpečí, že poškodí nejen sezonu, neboť například režisér Ondřej Štindl už ohlásil, že ruší své pohostinské režie. Celá záležitost je zbytečně vyhrocená a nejlepším řešením by byl kompromis a vzájemná dohoda i s ohledem na to, že Antonín Sobek od nového roku zřejmě počítá s odchodem do důchodu.

***

Sobek uznává, že Gombár je výjimečný umělec, ale jako umělecký šéf selhal

Autor: