* LN Počet zákazníků ani jednoho operátora se už asi dramaticky zvyšovat nebude. Kde vidíte prostor pro další růst Telefóniky?
Český telekomunikační trh je velmi vyspělý, především jeho mobilní část. Ale určitě je prostor kam růst. V případě domácností je to především rozšíření nabídky vysokorychlostního internetového připojení a na něj navazující televize přes pevnou linku. Dalším trhem, kde se chceme rozvíjet, jsou IT služby pro zákazníky z řad firem. Zde je náš podíl na trhu nízký a prostor k růstu tak poměrně velký. Důležitá je pro nás i expanze na další trhy. Například na Slovensko, kde jsme novým třetím operátorem.
* LN Své první místo mezi mobilními operátory jste ztratili ve prospěch konkurenčního T-Mobile. Plánujete se v mobilních službách stát opět jedničkou?
Není to pro nás tak důležitý údaj. Jsme integrovaný telekomunikační operátor, oni ne. My se díváme na celkový počet zákazníků, oni jen na počet zákazníků naší mobilní části. Jsme zaměřeni na segment domácností i firem, oni jsou méně silní právě v tom korporátním segmentu. Ale musím říct, že celkově za rok 2007 jsme na tom pořád lépe než oni.
* LN T-Mobile i Vodafone nyní poskytují či budou poskytovat i služby na pevných linkách. Neobáváte se, že vás připraví ještě o více zákazníků?
Určitě ne. Navíc svou konkurenci budeme moci počítat i mezi své zákazníky, protože oba operátoři budou určitě potřebovat část naší infrastruktury. Připadá mi to také jako trochu komická situace. V minulosti tvrdili T-Mobile i Vodafone často, že mobilní technologie je ta jediná a služby na pevné lince nejsou potřeba. A nyní vidí, že s mobilní technologií se všechny služby poskytovat prostě nedají.
* LNV Británii a v Německu poskytujete zajímavou službu „Favourite Place“. Zákazník si vybere určitou lokalitu, kterou prohlásí za svou „oblíbenou“ a pak z ní volá levněji. Plánujete něco podobného v Česku? Mnoho zákazníků by to určitě přivítalo.
Zatím jsme se ale nerozhodli, protože si nejsme jisti, jestli by pro tuto službu byla dostatečná poptávka a jestli by tato služba byla pro Česko atraktivní.
* LN Těžko mohou lidé poptávat něco, o čem netuší, že to existuje.
Děláme si průzkumy, pokoušíme se pomocí různých technik odhadnout zájem o určité služby. Můžete říci, že o něco máte zájem, ale je otázka, jestli je takových lidí víc.
* LN Eurotel kdysi používal tarifikaci po vteřinách. V části svých tarifů ale používáte tarifikaci po minutě a pak po půlminutových blocích, v dalších pak po vteřinách. Proč to nesjednotíte či nezavedete účtování po vteřinách?
Pro různé zákazníky máme různé tarify s různým účtováním. Záleží také na ceně za minutu...
* LN ...ta je ale snad vždy vyšší, než částka za vteřinu.
To je pravda. Snažíme se zákazníkům nabídnout různé varianty tarifů, aby si mohli vybrat ten nejvhodnější....
* LN Například na Slovensku zaplatíte ve vaší vlastní síti přesně tolik, co provoláte. Když voláte deset vteřin, platíte jen deset vteřin. Ne minutu. Proč ne u nás?
Na Slovensku jsou ale také jiné podmínky, jiná cena propojení mezi operátory, jiná cena za minutu. Je to těžké porovnávat. Neznamená to, že tady platí zákazník víc. Můžete mít velmi vysokou cenu za minutu a platit za vteřiny, nebo mít velmi nízkou cenu za minutu a platit za celou první minutu hovoru. My si myslíme, že je důležité mít různé tarify a dát zákazníkům svobodu se rozhodnout, jakému způsobu tarifikace a kterému tarifu dají přednost.
* LN Vaše síť vysokorychlostního mobilního internetu HSDPA pokrývá jen Prahu, Brno a Ostravu. Přemýšlíte o pokrytí dalších regionů?
Vposlední době se mobilní vysokorychlostní připojení zajímavě rozvíjí. Vyšší zájem je o rychlé mobilní připojení pro přenosné počítače i o mobilní internet v běžném mobilu. Určitě budeme službu rozvíjet. Zájem ze strany zákazníků tu je. Zatím jsme se nerozhodli o rozšíření pokrytých lokalit, zvyšujeme ale kvalitu v stávajících lokalitách, tedy Praze, Brně a dalších
* LN V poslední době jste začali nabízet balíčky svých služeb. Naopak konkurence spíše sází na samostatné služby. Například Volný nabízí takzvané „nahé ADSL“, tedy internet bez paušálu za volání. Plánujete něco podobného?
Balíčky služeb jsou úspěšné, během šesti měsíců si některý z těch, které máme v nabídce, pořídilo sto tisíc zákazníků. Lidé mají různé služby na jedné faktuře s jednou -a nižší - cenou. Naše filozofie je spíše nabízet zákazníkům přístup k různým službám. S pevnou linkou získají přístup k internetu, hovorům i televizi.
* LN V týchž šesti měsících, kdy si sto tisíc domácností pořídilo některý z vašich balíčků, jich nechalo 138 tisíc zrušit pevnou linku. Celkem loni zrušilo pevnou linku přes tři sta tisíc domácností. Kolik aktivních pevných linek vám zůstane na konci letošního roku?
To nechci odhadovat. Počet pevných linek klesá, ale tento pokles se zvolňuje. Více a více zákazníků vidí, že jim nyní pevná linka může poskytnout zajímavé služby, nejen volání, ale i internet a televizi. Někteří zákazníci, kteří zrušili pevnou linku, se kvůli tomu i vracejí.
* LN Řekněme že jsem pražský zákazník konkurenčního kabelového operátora, mám doma od něj internet, telefon a televizi a od vás zrušenou linku. Jak mne přesvědčíte, abych přešel znovu k vám?
Na čísla v naší síti, což je většina, můžete volat v rámci paušálu zdarma.
* LN To u konkurence také, na všechny pevné linky.
Naše balíčky jsou cenově výhodnější.
* LN Balíček UPC stojí 1 300 korun, vaše O2 Trio 1 560. Konkurence je o 260 korun levnější.
V některých případech můžeme být dražší, v některých levnější. Můžete získat různé výhody, například zlevněné volání na mobilní čísla v síti O2.