Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Konkurenci zlobí pomoc ČSA

Česko

Zatímco ministr financí v Bruselu hájil státní pomoc ČSA, Travel Service si tam možná půjde stěžovat

PRAHA Snahu ministerstva financí „zlegalizovat“ v Bruselu státní pomoc zadluženým Českým aeroliniím (ČSA) může zkomplikovat konkurenční domácí letecká společnost Travel Service. Ta se totiž obává, že stát přispěje ČSA na provoz dalšími penězi. Proto zvažuje svou stížnost do Bruselu.

„Nejde nám o 2,5 miliardy korun, které stát dal ČSA v loňském roce. Nám jde nyní o nové peníze, které tam bude muset stát dát minimálně proto, aby sanoval ztrátu 3,7 miliardy korun, již ČSA zaznamenaly v loňském roce,“ řekl LN generální ředitel Travel Service Roman Vik. V takovém případě by Travel Service protestoval u evropských orgánů. „Kdyby stát v podpoře ČSA dále pokračoval, k řešení by se muselo přistoupit na úrovni Evropské unie. Nemá smysl, abychom to řešili na úrovni České republiky,“ řekl Vik.

Další finanční injekci ČSA ale stát podle svého vyjádření nechystá. „Nepřichází to v úvahu,“ řekl včera po příletu z Bruselu ministr financí Eduard Janota. Sešel se tam s eurokomisařem pro hospodářskou soutěž Joaquínem Almuniou právě proto, aby obhájil dosavadní státní pomoc ČSA.

„Komisaři Almuniovi jsem popsal vývoj v ČSA v posledním roce a půl a také okolnosti úvěru, který ČSA od státní firmy Osinek loni obdržely,“ řekl Janota. Klíčovými body zhruba 45minutové schůzky, kterou inicioval český ministr financí, byly podle Janoty podmínky 2,5miliardového úvěru a také restrukturalizační plán ČSA.

„Zkoumají se dva body. Jednak je to charakter toho úvěru, zda by byl za obdobných podmínek poskytnut i v tržních podmínkách mezi privátními subjekty. A posuzuje se také restrukturalizační plán,“ upřesnil Janota. Komisaři Almuniovi při jednání zdůraznil, že vláda nemohla při schvalování kapitalizace státní pohledávky za ČSA čekat na verdikt EU. „Kdybychom měli vyčkávat na konečné stanovisko Bruselu, aerolinky by nemohly fungovat. Zdůraznil jsem, že restrukturalizační plán je s kapitalizací pohledávky úzce provázán. Bez kapitalizace pohledávky by restrukturalizační plán nemohl být realizován,“ uvedl Janota.

Brusel by měl pomoc schválit Základním principem restrukturalizace ČSA je nehledat trh pro nadměrně velkou společnost, ale naopak přizpůsobit velikost firmy trhu. Proto chce vedení ČSA během příštích tří let snížit počet letadel i destinací možná až o třetinu.

Aerolinky také budou pokračovat ve vyčleňování některých středisek do samostatných dceřiných společností a v postupném vytváření holdingu. Tento záměr posvětila počátkem května vláda. Krychlejšímu oddlužení aerolinek kabinet premiéra Jana Fischera odsouhlasil také navýšení základního jmění o 2,5 miliardy korun. To se má „zařídit“ právě kapitalizací pohledávky Osinku.

Evropská komise vyšetřuje, zda se nejedná o nedovolenou státní pomoc. Pravidla EU neumožňují jednostrannou selektivní podporu určité společnosti. Výjimku ale lze učinit v případě, že nejde o bezdůvodné zvýhodnění, nýbrž o podporu firmě v nouzi, jejíž krach by vyústil ve ztrátu velkého množství pracovních míst. Tak odůvodňuje záměr 2,5miliardové kapitalizace ministerstvo financí.

Šance, že evropští úředníci nakonec pomoc státu ČSA schválí, je vysoká. Státní pomoc v minulosti Brusel schválil například italským aerolinkám Alitalia, rakouským Austrian Airlines nebo kyperským Cyprus Airways. Překážkou schválení vládní pomoci by nemělo být ani to, že vláda rozhodla o kapitalizaci státní pohledávky ještě předtím, než Brusel vydal vlastní stanovisko. V minulosti totiž Evropská komise se zpětnou platností posvětila přes šest desítek případů státní pomoci firmám.

Restrukturalizační plán by měl přivést ČSA zpět do zisku v roce 2012, řekl Janota.

***

JAK OZDRAVIT ČSA

* Hlavním cílem restrukturalizace je vrátit ČSA zpět do zisku. Letos by hospodaření společnosti mělo skončit ztrátou 600 milionů korun. Do roku 2012 by již ČSA měly být opět ziskové. * ČSA chtějí provozovat pouze nejziskovější linky. Počet letadel a destinací může do tří let klesnout až o 30 procent. ČSA chtějí směřovat k holdingovému uspořádání. Mateřská letecká společnost se soustředí na pravidelnou leteckou přepravu. Ostatní činnosti budou vyčleňovány do samostatných dceřiných firem.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.