Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Kontroly LDN ukázaly, že péče ve většině léčeben je kvalitní

Česko

  13:24
PRAHA - Zhruba v 10 procentech léčeben dlouhodobě nemocných (LDN) neodpovídají některé aspekty péče o klienty podle Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) předepsaným standardům. Většina léčeben si sama zjišťuje, jak jsou pacienti spokojeni s jejich službami.
Léčebna dlouhodobě nemocných (ilustrační foto)

Léčebna dlouhodobě nemocných (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Nepřetržitou dostupnost služeb lékařů specialistů mají pacienti ve více než čtyřech pětinách léčeben. Zjistily to kontroly všech LDN, které loni provedla VZP. Její vedení dnes výsledky kontrol v Praze představilo novinářům.

"Bylo by podezřelé, kdyby ve 100 procentech všechna zařízení splňovala beze zbytku všechno, co po nich chceme," uvedl ředitel VZP Pavel Horák. Léčebny, kde kontroloři zjistili nedostatky, bude pojišťovna podle něj nadále sledovat.

Vedení největší tuzemské zdravotní pojišťovny slíbilo kontroly loni v létě krátce poté, co deník Mladá fronta Dnes zveřejnil reportáž z jedné léčebny. Podle reportérů v ní pacienti strádali, personál se o ně dostatečně nestaral a falšoval dokumentaci.

Vedení VZP představilo pouze celkové výsledky kontrol, jména nejlepších a nejhorších léčeben zůstávají tajná. "Pojišťovna nemá právo výsledky té revize zveřejňovat. Revizní zprávy obsahují i citlivé osobní údaje, takže už vůbec není možné poukazovat na jednotlivé případy," vysvětlil Horák. Se zveřejněním výsledků by proto musela nejprve souhlasit sama zdravotnická zařízení.

Kontroloři bez předchozího upozornění navštívili všech 196 LDN, s nimiž má VZP smlouvu, a zkontrolovali dokumentaci 2856 svých klientů; u řady z nich i jejich aktuální zdravotní stav. Z kontrol vyplynulo, že personální obsazení léčeben neodpovídalo normám v devíti procentech případů; většinou jejich vedení nedostatky odstranilo.

Kvalita dokumentace se výrazně zlepšila
Konzultace s odborným lékařem v případě náhlého zhoršení stavu pacientů není nepřetržitě dostupná pouze asi v 15 procentech léčeben. Celkem 36 procent pacientů LDN je ubytováno v jednolůžkových a dvoulůžkových pokojích, dalších 34 procent pacientů žije v třílůžkových pokojích. Čtyři lůžka a více má v pokojích deset procent klientů léčeben.

Podle kontrolorů se v léčebnách oproti předchozím prověrkám obecně výrazně zlepšila kvalita dokumentace; pravidelné a vážnější nedostatky v dokumentech objevili u deseti procent léčeben. VZP uvádí, že léčebny může přimět ke zlepšení péče o klienty jen s obtížemi. "Jedinou možností, kterou zdravotní pojišťovna má, je odmítnout úhradu péče v případě, že ta péče byla nesprávně vyúčtována," uvedl Horák.

V některých případech podle něj léčebny skutečně nadhodnotily náklady na léčbu pacientů oproti skutečnosti. Někdy ze sociálních důvodů hospitalizovaly lidi, u nichž již zdravotní důvody k pobytu v LDN pominuly. Za tyto případy VZP léčebnám snížila úhradu celkem o 12,28 milionu korun.

Informace médií o neutěšeném stavu v LDN vzbudily loni v létě zájem veřejnosti i politiků, Ti však podle odborníků dosud přes sliby nenabídli žádné řešení, jež by zlepšilo životní podmínky seniorů.

Autor: