Po třiaosmdesáté se v noci na včerejšek v losangeleském Kodak Theatre rozdávaly Oscary. Zatímco loni došlo k senzačnímu vítězství válečného dramatu Smrt čeká všude, letos výsledky dopadly pramálo překvapivě.
Večer právem ovládl vynikající snímek Toma Hoopera Králova řeč, který vytěžil ze dvanácti nominací čtyři sošky za nejlepší film, režii, původní scénář čtyřiasedmdesátiletého Davida Seidlera a dle očekávání za výkon v hlavní roli devětačtyřicetiletému Colinu Firthovi. Jeho scéna, kdy pronáší projev, v němž oznamuje vstup Británie do boje s Hitlerem, podmalovaná Allegretem Beethovenovy 7. symfonie, si sama o sobě zaslouží Oscara. Všestranně nadprůměrný film prostřednictvím vladařova handicapu líčí významné chvíle dějin, ale též zrod neobvyklého přátelství, obsahuje velice humorná i pohnutá místa s nutnou dávkou patosu a objevnou předlohu s brilantními dialogy. Akademici jeho výběrem ovšem potvrdili opatrnou konzervativnost, neboť odjakživa rádi vyzdvihují filmy o postižených nebo z druhé světové války.
Sedmatřicetiletý Hooper, který má za sebou ceněnou televizní práci, se svým teprve třetím dílem vyšvihl do filmařské Premier League. V bezchybném obsazení září Helena Bonhamová Carterová jako příští královna Alžběta, Guy Pearce coby Edward VIII. a ovšem smetánka ostrovního herectví viz Michael Gambon (Jiří V.), Derek Jacobi (arcibiskup Lang) nebo Timothy Spall (Winston Churchill). Nic proti Oscarovi za vedlejší roli, kterého dostal sedmatřicetiletý Velšan Christan Bale díky šťavnaté figuře bývalého boxera a narkomana závislého na cracku v Russellově Fighterovi, ale stejně tak by slušel bravurnímu Geofreyovi Rushovi za neúspěšného herce a amatérského australského králova logopeda.
Největší radost z oscarové korunovace musely mít šedé eminence v pozadí, bratři Bob a Harvey Weinsteinové, kteří si po odchodu od firmy Miramax založili před šesti lety vlastní distribuční společnost a Králova řeč, jež je přišla jen na 15 milionu dolarů, si dokázala dosud vydělat skoro desetinásobek. Penízky se teď ještě víc posypou, protože málo skrupulózní dvojka k nelibosti tvůrců nechala „vypípat“ pasáž, v níž se panovník při přípravě projevu uvolňuje vulgarismy, takže film je nyní přístupný i mládeži.
Dvakrát úspěšné natáčení Vůbec nikoho nepadlo pochybovat, že nevyhraje devětadvacetiletá Natalie Portmanová za ústřední roli baletky Niny v Aronofského Černé labuti. Mimochodem, trofej přebírala v těhotenském kostýmu, nastávajícím otcem je její snoubenec, francouzský tanečník a choreograf Benjamin Millepied, s nímž se seznámila při natáčení.
Čtyřicetiletá Newyorčanka Melissa Leová, která obdržela Oscara za vedlejší roli matky ve Fighterovi, se při děkovačce tak odvázala, že dokonce použila jedno dosud při oscarovém ceremoniálu nikdy neslýchané slovo, které se v knihách kdysi překládalo jako „proklatě“.
Na své si v malém přišli příznivci Nolanovy vycizelované hříčky o pronikání do snů Počátek, jež získala Oscary za kameru Wallyho Pfistera, ve dvou zvukových kategoriích a za obrazové efekty. Burtonova Alenka v říši divů bodovala za výpravu a kostýmy.
Jako každý rok, i letos leckomu zbyly oči pro pláč. Na favorizovaný Fincherův Social Network zbyly jen Oscary za adaptovaný scénář Aarona Sorkina, střih a za industriální hudbu Trenta Reznora a Atticuse Rosse. S prázdnýma rukama skončilo Boyleovo drama ve skále uvězněného turisty 127 hodin, jakož remake bratří Coenů Opravdová kuráž, který z deseti nominací nedostal nic. Jedním z vůbec největších oscarových smolařů se stává jeho kameraman Roger Deakins, jenž se nedočkal ani podeváté.
Písničkář Randy Newman, který se léta živí hudbou k animovaným filmům, dostal druhého Oscara v životě a sám předvedl nejlepší píseň We Belong Together z Toy Story 3: Příběhu hraček. V kategorii nejlepšího cizojazyčného filmu uspěl dánskošvédský snímek Susanne Bierové Lepší svět, příběh přátelství dospívajících hochů, kteří se ocitnou v Africe. Severská kinematografie se dočkala po třiadvaceti letech, kdy naposledy vyhrál Augustův Pelle dobyvatel. Nejlepším dokumentem vyhlásili Inside Job (Promyšlený zločin) Charlese Fergusona a Audrey Marrsové, zabývající se příčinami světové ekonomické krize.
Zaznamenejme s potěšením, že jsme díky čilosti distributorů nikdy neviděli tolik nominovaných filmů v domácích kinech. Ceremoniál, tentokrát dlouhý „pouze“ tři hodiny a dvanáct minut, poprvé uváděli herci James Franco a Anne Hathawayová a nezklamali. K obvyklým oživujícím momentům patřily jejich zdařilé parodie na nejlepší snímky, emotivním vrcholem se stalo vystoupení křepkého čtyřiadevadesátiletého Kirka Douglase.
Recenzi filmu Králova řeč čtěte v sobotní příloze Orientace
***
Filmy roku 2010 podle Oscarů
Nejlepší film: Králova řeč
(režie Tom Hooper)
Režie: Tom Hooper (Králova řeč)
Herec v hlavní roli: Colin Firth
(Králova řeč)
Herečka v hlavní roli: Natalie
Portmanová (Černá labuť)
Herec ve vedlejší roli: Christian
Bale (Fighter)
Herečka ve vedlejší roli: Melissa
Leová (Fighter)
Neanglicky mluvený film: Lepší
svět (Dánsko, režie Susanne
Bierová)
Nejlepší animovaný film: Toy
Story 3: Příběh hraček (režie Lee
Unkrich)
Kamera: Wally Pfister (Počátek)
Původní scénář: David Seidler
(Králova řeč)
Scénář podle předlohy: Aaron
Sorkin (The Social Network)
Hudba: Trent Reznor a Atticus
Ross (The Social Network)
Nejlepší píseň: We Belong
Together – hudba a text Randy
Newman (Toy Story 3: Příběh
hraček)
Výprava a dekorace: Robert
Stromberg a Karen O’Harová
(Alenka v říši divů)
Kostýmy: Colleen Atwoodová
(Alenka v říši divů)
Střih: Angus Wall a Kirk Baxter
(The Social Network)
Velkou fotogalerii najdete na:
www.lidovky.cz