Hvězdy a mlhoviny
Jeho obrazy, které jsou nyní k vidění ve velkém sále Muzea Kampa, naznačují už svými názvy směr, jakým se Malina ubíral. Jde o vyjádření kosmických vizí nebo pochodů probíhajících v lidském mozku. V každém z obrazů-objektů je zabudováno světelněmechanické zařízení, které na jednoduchém, ale objevném principu přináší zvolna se proměňující působivé obrazy. Ty divákům dovolují nahlédnout do procesů, připomínajících zrod a zánik vesmírných těles, hvězdných soustav či záhadných mlhovin.
Frank Malina nevystavuje v Čechách poprvé. V roce 1964 se uskutečnila jeho výstava v pražské Galerii na Karlově náměstí, která v 60. letech přinášela progresivní výstavní projekty. Shodou okolností tehdy představila také Milana Dobeše, dalšího umělce obdobného zaměření, který se před lety po delší době do hlavního města vrátil výstavou ve stejném muzeu, a dokonce i sále.
Frank Malina má tedy v Praze zajímavou a divácky přitažlivou retrospektivu, na níž jsou k vidění díla z období od 50. do 70. let. Není zvlášť frekventovaný ani u nás, ani ve světě a o to přínosnější je jeho pražská připomínka. Na druhou stranu se o něm v odborných kruzích (uměleckých i vědeckých) stále ví a jeho díla se objevují na důležitých mezinárodních výstavách, v nichž se představují experimentální tendence umění 20. století. Souborná výstava jeho díla se uskutečnila před dvaceti lety, takže je retrospektiva velkým přínosem pražské výtvarné scény. Je v ní naznačen vývoj, který umělec během desetiletí prodělal. Uprostřed expozice je umístěn stůl, u něhož je také možné nahlédnout do archivních čísel časopisu Leonardo, který umělec vydával a v němž se on a další autoři zabývali hlavně přesahy mezi vědou a uměním. Výstava se rovněž stala součástí širšího projektu, třetího ročníku mezinárodního festivalu Enter, který se zčásti dosud odehrává v Galerii hl. m. Prahy a v nově otevřené galerii Tranzitdisplay. Kurátorem Malinovy výstavy je Vít Havránek, který se léta zabývá experimentálními tendencemi.
Frank Malina měl nejen v rámci světového, ale i českého umění na co navázat. Jeho předchůdcem byl Zdeněk Pešánek, průkopník světelněkinetického umění, jemuž Národní galerie před časem také uspořádala retrospektivu. Zde byly k vidění i jeho rekonstruované objekty, které se již staly součástí našeho i světového kulturního dědictví.
HODNOCENÍ LN ****
Frank Malina: Bod, linie, tvar
Museum Kampa, do 7. 1. 2008