Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Kožená netriumfovala, potlesků se však dočkala

Česko

Současná koncepce opery Národního divadla zahrnuje i koncerty. Pro ten předvánoční se naší první scéně podařilo získat mezzosopranistku světového věhlasu a těch nejprestižnějších ocenění, Magdalenu Koženou – po třech letech od jejího předchozího debutu s excelentní premiérou Lukášova Triumfu smrti a osvědčeným Mozartem. Tentokrát se program koncertu rozpadal na písně a operní árie s německými romantiky v první části a francouzskou hudbou v druhé.

Ve výběru pěti písní z Chlapcova kouzelného rohu Gustava Mahlera završila Kožená umění mistra právě tohoto žánru i svou svrchovaností. Dala v ní vyniknout své doméně, umění „povídat“ si s posluchači: protikladnosti života postihovala s laškovnou koketérií (Rýnská legendička), vtipnou nadsázkou (Chvála moudrosti) nebo vypointováním žertu (Kdo tu písničku vymyslel); dokázala se vcítit i do trýzně hladového dítěte (Pozemský život) a nádherně jí vyšla křehce jemná pianissima a klenutá legata (Kde krásné trubky troubí).

Carmen „záškolačka“ Druhá, francouzská půle večera doplatila na nezřetelnost jednotící dramaturgické linie programu. Baladou o králi z Thule z Berliozova Faustova prokletí se Kožené nepodařilo výběr právě této písně svým projevem zdůvodnit. Kleopatřině árii z málo známé Massenetovy opery však dodala orientální smyslnost a jemnou rafinovanost.

Závěr koncertu patřil přání Kožené ztvárnit Carmen, které by mělo za tři roky vyvrcholit v Salcburku; v Národním divadle zatím předvedla Habaneru a Cikánskou píseň. V rozhovorech zmínila, že by ji ráda dělala jinak, bez „hutného tmavého hlasu, hrudního rejstříku a trochu vulgárního výrazu“. Pro tyto dvě árie se Kožená převlékla do fialových šatů s černou krajkou, ale její Carmen namísto živočišně smyslné ženy připomínala spíše dívenku z penzionátu „za školou“, která na uhrančivost femme fatale, kvůli níž muži dávají všanc život nebo vraždí, zatím nedosáhla. Skutečnou vášeň až zběsile rychlá tempa nahradit nemohla.

Hrála Pražská komorní filharmonie v čele s dirigentem Kasparem Zehnderem, která se samostatně uplatnila v úvodní Schubertově předehře Kouzelná harfa a v Massenetově suitě Pitoreskní scény. Vysoké renomé, jež tento orchestr zaslouženě provází, však tentokrát nepotvrdily hlavně kazy v žestích.

Letošní vánoční dárek Magdaleny Kožené pražskému publiku oslnivosti triumfu nedosáhl, přijatý byl ovšem vděčně, včetně potlesků mezi písněmi i jednotlivými částmi Massenetovy suity, jimž nedokázala zabránit ani výmluvná dirigentova gesta.

***

Magdalena Kožená

Národní divadlo, Praha 19. prosince 2009

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...