Dlužno dodat, že své nejlepší dny má přerovská základna za sebou. Její trápení dosáhlo vrcholu 25. září 2008, kdy odsud odletěla elitní vrtulníková bojová letka do Vícenic u Náměště nad Oslavou. VPřerově zůstaly jen dopravní helikoptéry, které nyní létají v rámci mezinárodní mise v Afghánistánu. Byla to součást reformy armády schválené v roce 2003, která počítala se zachováním pouze dvou vojenských letišť - ve Vícenicích a v Čáslavi.
Jenže nikdy nedošlo k jejímu naplnění, hned od začátku stály proti zrušení okolní města a Olomoucký a Zlínský kraj, které založily společnost Regionální letiště Přerov. Vlády potom vyřešení problému neustále odkládaly. „Zrušení letky považujeme za velkou chybu,“ řekl například v roce 2007 tehdejší premiér Mirek Topolánek.
Po minulém týdnu je jasné, že tu vojáci zůstanou. „Slíbil jsem mužům v Afghánistánu, že se budou mít kam vrátit,“ vzkázal ministr obrany Martin Barták.
Aby se však o náklady na provoz rozdělili, podpořilo ministerstvo několik let existující návrh na propojení zdejší základny s civilním letištěm. „Snížení nákladů na provoz je tak pro obě strany nezanedbatelné,“ potvrzuje náměstek hejtmana Olomouckého kraje Ivan Kosatík.
Podobně to už několik let funguje v Pardubicích, kde má armáda své výcvikové středisko a zároveň tu přistávají charterové linky.
Než se však z vojenské základny vznese první veřejný let, musí ministerstvo se samosprávou uzavřít memorandum, stát převést vojenské pozemky do vlastnictví kraje a Úřad pro civilní letectví udělit povolení pro civilní provoz. „V současnosti zkoumáme, jak je letiště vybaveno,“ říká mluvčí úřadu Jitka Ungerová.