Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Kraje darovaly drahám monopol

Česko

České dráhy budou podle představ krajů provozovat regionální vlaky samy po dobu příštích deseti let

PRAHA České dráhy se na regionálních tratích nebudou muset dlouho bát konkurence. Alespoň taková je představa asociace krajů, kterou prezentoval hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. „České dráhy budou s velkou pravděpodobností příštích deset let provozovat regionální dopravu,“ řekl hejtman. „Nikdo jiný nabídku nedal, případně nabídky byly jen proklamativní,“ dodal Martínek.

Podle dohody ministerstva dopravy a krajů dostanou kraje na dofinancování regionální přepravy každoročně 2,7 miliardy korun. Kraje budou platit za lokálky, které objednávají samy, přibližně 5,3 miliardy. České dráhy tak už nebudou jezdit hluboko pod náklady, navíc mají dlouhodobou smlouvu, po které dlouho volaly. „Máme zajištěnou dlouhodobou perspektivu a můžeme obnovit svůj vozový park,“ řekl šéf Českých drah Petr Žaluda.

Soukromí dopravci, kteří se těšili na to, že kraje vyhlásí na železniční dopravu výběrová řízení, ale zuří. Ministerstvo spolu s kraji totiž tvrdí, že soutěžit není nutné. „To ale platilo do doby, kdy kraje podepisovaly s Českými drahami smlouvy na padesát korun na kilometr. To skutečně nemohl jezdit nikdo jiný,“ oponuje Jiří Schmidt, obchodní ředitel pro železniční dopravu společnosti Student Agency. „V momentě, kdy dostaly kraje o 2,7 miliardy víc od státu, je už situace odlišná,“ dodal Schmidt. Podle něj je nutné, aby kraje vypsaly transparentní výběrová řízení.

Kraje naopak oponují, že tendr vypisovat nemusí. „Máme několik posudků nařízení Evropské unie, podle kterých kraje nemusejí vypisovat výběrové řízení,“ uvedl Martínek. Pokud tak přesto učiní a vysoutěží vyšší cenu, pak budou podle Martínka muset nést případné vyšší náklady ze svého rozpočtu. Dráhy dohodou ministerstva dopravy a jednotlivých krajů vyřešily dlouhou dobu trvající nejistotu financování regionálních tratí. Kraje Českým drahám neplatily plnou částku takzvané prokazatelné ztráty, ale jen přibližně šedesát procent. Dopravce v minulých letech sanoval zbytek částky křížovým financováním z nákladní dopravy či prodejem majetku. Po oddělení ČD Carga a prodeje drtivé části nepotřebných budov to ale už možné nebylo. Letos tak musel pomoci stát, který 3,2 miliardy korun uhradil ze státního rozpočtu.

Rychlíky možná převezme soukromá konkurence Zcela odlišná situace ale panuje u rychlíkové přepravy. Tu si objednává samotné ministerstvo dopravy. Smlouvu podepsalo s Českými drahami rovněž na deset let a každoročně dopravci pošle skoro 3,9 miliardy. V průběhu deseti let ale chce na tři čtvrtiny spojů vyhlásit veřejná výběrová řízení. „Každý rok se vezme jeden provozní celek o rozsahu od pěti do patnácti procent,“ řekl ministr financí Gustáv Slamečka. První soubor tratí, na které vypíše tendr, se vybere už letos a samotné výběrové řízení pak ministerstvo může vyhlásit už příští rok. Už další rok by tak mohl vyjet na dálkové tratě první soukromý dopravce, pokud dokáže nabídnout nižší cenu než České dráhy.

„Těmi tendry otestujeme trh a zjistíme, jestli České dráhy jezdí za standardních podmínek,“ uvedl ministr. Navíc podle něj Českým drahám konkurenční tlak prospěje. Soukromí přepravci už deklarovali, že se výběrových řízení zúčastní, jakmile budou vyhlášena.

Dráhy budou schopné díky desetileté smlouvě obnovit i své vagony a lokomotivy. Do pěti let by se z dnešních průměrných 30 let stáří vozového parku mohly podle Žaludy dostat na patnáct.

Autor: