Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Kritici už skoro vymřeli

Česko

Jeden z hlavních hostů karlovarského festivalu Paul Schrader se proslavil jako scenárista snímků Taxikář či Zuřící býk. Do Karlových Varů přijel jako režisér filmu Okamžik vzkříšení.

* LN Na scénáři Okamžiku vzkříšení vás prý nezaujal novátorský přístup k tématu holokaustu, ale vztah mezi dvěma hrdiny, kteří „jsou“ a „byli“ psy.

Tahle metafora - muž, co byl psem, a pes, který byl chlapcem, se setkají a poznají v sobě ty své psy -je originálním a odvážným přístupem k pojetí přežití vůbec. Překračuje téma holokaustu a týká se obecnějšího tématu narušených lidí, kteří přežili velké trauma.

* LN Těch se týkají i nejslavnější filmy spojené s vaším jménem -vedle Taxikáře a Zuřícího býka třeba Poslední pokušení Krista či Auto Focus. Přitáhl vás ke scénáři i tenhle aspekt?

Další film z téhle řady je třeba i můj Muž v nesnázích. I když to nebylo tak, jak říkáte, jde očividně o téma, které mě zajímá, jinak by mě tyhle snímky nepřitahovaly.

* LNV hlavní roli Okamžiku vzkříšení podává životní výkon Jeff Goldblum. Jak jste připravovali scény, kde se chová jako pes?

Hodně studoval na vlastní pěst. VUSA je člověk jménem Cesar Millan, má televizní show Zaříkávač psů, v níž se psy komunikuje. Jeff s ním a jeho psy pracoval. Uvědomil si, jak důležitá tahle role je v kontextu jeho díla a kariéry, a tak se připravoval důkladně. Anthony Perkins mi jednou říkal, že 75 procent hraní představuje obsazení. Podle mě to je až 90 procent. Když najdete správného herce ve správné chvíli, většina práce je hotová. Tahle role byla teď pro Jeffa ta pravá, tak po ní skočil.

* LN I vedlejší postavy ve filmu měly svou minulost. Jak se připravovali ostatní?

Do určité míry. Nechtěl jsem natočit Přelet nad kukaččím hnízdem, který vypovídá o všech chovancích blázince dohromady. Tohle je hlavně příběh Adama a psa. Ale obsadil jsem vedlejší role profíky, kteří prostě dělají, co mají v popisu práce: připravují se. Třeba Hanna Laslo je zkušená izraelská herečka.

* LN Uvažovalo se o natáčení v Česku, Maďarsku a Rumunsku, zvítězilo Rumunsko. Proč?

V Rumunsku sice ještě nemají daňové pobídky, stejně jako vy, ale je tam levněji. Taky ještě nezavedli euro. V Kolíně nad Rýnem, o kterém jsme rovněž uvažovali, nám dali nabídku na 3,8 milionů eur, v Bukurešti na 1,9. Nemusíte studovat na „matfyzu“, abyste si spočítal, co je výhodnější. Další peníze, které jsme dostali, jsme neinvestovali do výroby, ale do postprodukce: obraz a zvuk jsme vylepšovali třeba v Düsseldorfu. Rumunsko bylo pro fázi výroby lacinější, museli jsme si tam jen přivézt hlavní profese jako kameramana, autora výpravy a další.

* LN S financováním zápasíte po celou kariéru. Jeden z posledních případů je váš „nultý“ díl k sérii Vymítač ďábla, který málem skončil v archivu studia. Jak to tehdy bylo?

Byla to divná situace. Film financoval jediný člověk, James Robinson. Dostal jsem se k němu náhodou. S lidmi, kteří za tím projektem stáli, jsme si moc nerozuměli. Chtěli úplně jiný film, než jsem točil já, mnohem konvenčnější horor. Místo aby odepsali ztráty, Robinson sáhl do druhé kapsy, vytáhl dalších čtyřicet milionů a natočil to celé znovu s Rennym Harlinem. Naštěstí jsem dostal dost peněz na to, abych udělal aspoň hrubý sestřih. Nemusím tedy odpovídat na otázku, jak moje verze vypadá: každý si může obě koupit a porovnat si je.

* LN Harlin sklidil negativní recenze. Vy jste jako filmový kritik začínal. Čtete recenze na své filmy? A mají dnes ještě váhu?

Nerad vám to říkám, ale je to skoro vymřelé odvětví, což je ostuda, protože jde o zdravou součást filmového světa. Nějací blogeři ji nemůžou nahradit. A jako většina režisérů čtu kritiky ze dvou důvodů. Zaprvé abych věděl, jestli můžou napomoct úspěchu filmu. A zadruhé - občas má někdo podnětné postřehy.

Autor: