U nájezdů a výjezdů z dálnic řidiči jezdí zbytečně agresivně. Jejich nekázeň je hlavní příčinou nehod.
PRAHA Desítky mrtvých lidí a téměř 4,5 tisíce nehod. Loňská statistika vydává o provozu na tuzemských dálnicích neúprosný rozsudek: jízda na dálnici je životu nebezpečný podnik. Kde ale hledat příčiny tohoto stavu?
Experti upozorňují, že za havárie zdaleka nemůže jen špatný technický stav komunikací. Dokonce i na D1, která je proslulá svou zanedbaností, je podle odborníků hlavní příčinou většiny neštěstí nepozornost a nekázeň řidičů.
Policisté z jednotlivých dálničních oddělení nejvytíženější domácí dálnice mezi Brnem a Prahou LN potvrdili, že mezi nejkritičtější úseky patří ty, kde řidiči na dálnici najíždí nebo odkud vyjíždí. Jezdí tam často zbytečně rychle a agresivně.
Z policejních statistik vyplývá, že v úseku Brno-Praha se loni nejvíce nehod - a sice 38 - stalo na 11. kilometru, blízko u hlavního města. Pokud se ale sečtou nehody mezi desátým a dvanáctým kilometrem ve směru do Prahy, pak počet karambolů v tomto úseku „vyskočí“ na číslo 62. „Je to vyhlášené místo, kde je nájezd od Říčan. Další kritická místa jsou u obchodních zón Průhonice a Čestlice,“ řekl vedoucí policejního dálničního oddělení v Mirošovicích Jaroslav Malý.
Velké množství karambolů těsně u Prahy přičítají experti především neukázněným řidičům. „Zejména na výjezdu u Říčan jezdili velkou rychlostí. Omezili jsme tam rychlost na 80 kilometrů v hodině a trochu se to zklidnilo,“ dodal Malý.
Kritickým bodem celé dálnice je ale 111. kilometr, kde se vloni ve směru do Prahy stalo devatenáct nehod a v opačném směru dokonce o dvě více. „Tam je u motorestu Pávov, v zatáčce jeden z výjezdů,“ vysvětlil službukonající dozorčí dálničního oddělení ve Velkém Beranově. Jen pár kilometrů odtud došlo ve čtvrtek 20. března k hromadné nehodě ve vánici.
Oldřich Matyáš z oddělení v Domašově slova svých kolegů o neukázněnosti řidičů jen potvrzuje. Do „jeho rajónu“ patří úsek u Devíti Křížů mezi 165. a 166. kilometrem. Zde se v obou směrech loni stalo celkem 52 havárií. „Nejvíce nehod se tam stává při najíždění na dálnici z odpočívadla u motorestu,“ dodal Matyáš. Právě jím zmiňované přípojné pruhy u motorestu Devět Křížů odborníci kritizují za jejich nedostatečnou délku i šířku. V tomto místě se k neukázněnosti řidičů přidává ještě špatná konstrukce dálnice.
***
lidovky.cz
Kompletní statistiku naleznete na www.lidovky.cz
Dálniční úseky s vysokým
počtem nehod
v roce 2007
celkem nehod: 4489
těžce zraněných: 75
mrtvých: 44
dálnice D8
směr na Ústí n. Labem
44. km 16 nehod
dálnice D11
směr na Hradec Králové
83. km 10 nehod
dálnice D5
směr na Prahu
22. km 16 nehod
48. km 14 nehod
144. km 14 nehod
dálnice D5
směr na Plzeň R4
144. km 17 nehod
dálnice D1
směr na Prahu
6. km 20 nehod
10.-12. km 62 nehod
19. km 20 nehod
111. km 19 nehod
166. km 22 nehod
dálnice D1
směr na Brno
14. km 20 nehod
96. km 22 nehod
111. km 21 nehod
139. km 20 nehod
165. km 30 nehod
dálnice D2
směr na Brno
56. km 14 nehod
Úseky, kde došlo
ke smrtelným zraněním
dálnice D1
43. km 2 mrtví
147. km 3 mrtví
165. km 2 mrtví
166. km 1 mrtvý
dálnice D2
11. km 3 mrtví
existující dálnice
D1 Praha - Brno - Vyškov
- Hulín - Přerov - Lipník nad Bečvou
D2 Brno - Slovensko
D3 Chotoviny - Tábor
D5 Praha - Plzeň - Německo
D8 Praha - Ústí nad Labem
D11 Praha - Hradec Králové
D47 Ostrava - Bohumín
Nešťastné místo
Na 11. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu došlo loni celkem k 38 nehodám.
Dopravní situaci tam podle policistů komplikuje neukázněnost řidičů
u blízké odbočky na Říčany