Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Krize – tvrdý úder firmám

Česko

Výroba aut – Z lukrativního byznysu se stala jedna z největších obětí globální krize

PRAHA Globální krize začíná negativně dopadat i na automobilový průmysl v Česku. Nejvíce na ni doplácejí subdodavatelé – tedy firmy, které dodávají nejrůznější díly pro automobilky. Naproti tomu prodejci aut zatím krizi v Česku příliš nepociťují.

Mezi postižené subdovatele automobilového průmyslu patří například společnosti Motorpal, Bosch Diesel či Automotive Lighting. Kupříkladu v jihlavské m Motorpalu, který zaměstnává kolem 1600 lidí, bude výroba omezena od 12. prosince do 12. ledna. Podle mediálního zástupce podniku Jana Nováčka se ale odstávka bude týkat pouze některých provozů. Měsíční volno podle něj bude mít jen malý počet pracovníků.

Bosch Diesel, který je největším podnikem v kraji Vysočina, přeruší výrobu od 15. prosince. Lidé se do práce vrátí 5. ledna. Kvůli poklesu zakázek firma letos celkem propustí 425 stálých zaměstnanců a v lednu 2009 bude zaměstnávat asi 5600 lidí. Podnik vyrábí čerpadla pro dieselové motory.

Další jihlavský podnik Automotive Lighting zaměstnává ve výrobě světlometů pro auta 1500 lidí. Provozy na sériovou produkci se zastaví 12. prosince a znovu budou spuštěny 4. ledna.

Na „černé listině“ je také firma Cooper Standard Automotive ČR ve Žďáru nad Sázavou. Společnost, která vyrábí systémy pro rozvod kapalin v automobilech a zaměstnává 700 pracovníků, omezuje výrobu od poloviny prosince až do konce roku.

Globální krizi pociťuje i největší tuzemský výrobce automobilů Škoda Auto. Firma je nucena omezovat výrobu a zbavovat se agenturních zaměstnanců – tedy lidí, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru ve firmě a jsou najímáni na dobu určitou.

Prodejci krizi zatím nepocítili Naproti tomu krizi zatím nijak výrazně nepociťují autosalony. Letos Češi koupí více nových vozidel než vloni, nárůst, byť menší než v letošním roce, se očekává i příští rok.

Český trh prodeje nových vozidel je specifický. Nelze říci, že by nepociťoval světovou krizi, ale dopady na něj jsou zatím relativně malé. „Jde o to, že v Česku se ročně prodejem nových vozů obnovuje asi jen 3,1 procenta vozového parku. Naproti tomu v zemích západní Evropy je standardem deset procent, v dobách konjunktury i více. Krize tak v Česku nemá negativní dopad na počet prodaných nových vozidel,“ vysvětluje Pavel Tunkl, ředitel Svazu dovozců automobilů (SDA). „Letos počet prodaných nových osobních vozidel v Česku naroste o nějakých osm až deset procent, v příštím roce odhadujeme nárůst okolo tří až pěti procent.“ V loňském roce si české domácnosti podle údajů SDA pořídily celkem 132 542 osobních vozů. Za letošních jedenáct měsíců prodeje nových aut už překonaly celý loňský rok – dosáhly čísla 133 357 osobních vozů. Stále je to ale ve srovnání se zeměmi západní Evropy málo. Důsledkem pak je, že vozový park v Česku poslední roky nemládne. „Průměrný věk osobních automobilů v Česku je více než 13 let. Naproti tomu v původních zemích EU se pohybuje okolo sedmi až osmi let,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Češi chtějí malá auta Nejvíce nových osobních vozů se v Česku prodá v segmentu malých aut a v nižší střední třídě. Na tomto poli proto panuje největší konkurence. Prodejcům zahraničních značek se zde daří čím dál více „ujídat z koláče“, který patří dominantnímu hráči -Škodě Auto. Zatímco ještě před čtyřmi roky měla Škoda Auto téměř polovinu tuzemského trhu, letos je to už méně než třetina. Za letošních jedenáct měsíců se v Česku prodalo 41 281 osobních aut Škoda, o téměř 3800 méně než za stejné období vloni. Naproti tomu všech ostatních značek se v rámci nových aut prodalo letos do konce listopadu více než 91 tisíc.

***

General Motors

a Chrysler

Americké automobilky žádají o vládní pomoc. Pokud nezískají od vlády peníze, hrozí jim bankrot. Podle plánu kongresu, který má ještě schválit prezident, uvolní vláda automobilkám 15 miliard dolarů a získá v nich podíl.

Daimler

Německá automobilka, která vyrábí například vozy Mercedes-Benz či Smart, ve své největší továrně zkrátí od příštího roku pracovní týden na čtyři dny. V některých týdnech se bude dokonce pracovat jen tři dny.

BMW

Prodej německé automobilky se v listopadu propadl o zhruba 25 procent. Firma, která je největším výrobcem luxusních vozů na světě, nyní snižuje produkci a zvažuje podání žádosti o státní garanci na půjčky.

Volkswagen

Německá automobilka požádala o státní záruky na úvěry pro své finanční a bankovní divize. Zároveň ovšem navzdory zhoršujícím se podmínkám pokračuje ve svém plánu na expanzi v USA.

Opel

Německá společnost, jejímž stoprocentním vlastníkem je ztrátová americká automobilka General Motors, požádala německou vládu o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun).

PSA Peugeot Citroën

Jako reakci na pokles prodejů v Evropě plánuje druhá největší evropská automobilka PSA Peugeot-Citroën propustit ve Francii minimálně 2700 lidí.

Toyota

Japonská automobilka bude snižovat stavy zaměstnanců, sníží o desetinu odměny manažerům (asi 8700 lidem), odloží i některé vývojové plány a omezí výrobu v Japonsku.

Ford

I když je druhá největší americká automobilka proti ostatním v lepší kondici, i Ford žádá o vládní pomoc. Nechce po vládě okamžité nouzové mnohamiliardové půjčky, žádá ale, aby v případě jejich pádu měl přístup k vládním zárukám za půjčky ve výši devíti miliard.

Scania

Švédský výrobce nákladních automobilů uzavře kvůli nízké poptávce od 22. prosince do 19. ledna pět továren ve Švédsku, Francii a Nizozemsku.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...