Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Křižovatky vysávají státní kasu

Česko

PRAHA Rozpočty na výstavbu tuzemských dálnic neúměrně zatěžují nadbytečné sjezdy a mimoúrovňové křižovatky. Ve srovnání s jinými zeměmi se v České republice sjezdy staví v kratších odstupech.

Shodli se na tom účastníci včerejšího semináře o cenách dálnic na úřadu vlády. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stojí stavba kilometru české dálnice 227 milionů korun, což je mírně nad průměrem okolních zemí.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka jmenoval dva hlavní důvody, proč se staví více sjezdů. Jedním z nich prý je legislativa, podle které se „dálnice napojuje na území, a nikoliv území na dálnice“. Ohled se musí brát i na ochranu přírodně cenných lokalit. Druhým důvodem jsou podle ministra politické zájmy, například krajů či obcí, které si sjezdy prosazují lobbingem.

Ekonom Michal Mejstřík, člen někdejší Národní ekonomické rady vlády (NERV), která vysoké ceny dálnic kritizovala, vidí jako velké nebezpečí při výstavbě dálnic možnou korupci. Podle něj existují desítky případů, kdy si soukromí investoři nechali postavit sjezd například ke skladu za státní peníze. Exity by prý měly být jen tam, kde jde o obslužnost velkého území a je to ekonomicky zdůvodnitelné.

Na stranu kritiků drahých dálnic se přidal ministr financí Eduard Janota. Podle něj si řadu stavebních akcí prosadí „nejrůznější lobby“. Janota se opřel také do způsobu výběrových řízení. Firmy se údajně často domluví a nabídnou nízkou cenu, po vítězství v tendru však požadují po státu doplatky za nutné práce, například ekologická opatření, takzvané vícenáklady. „Státní správa to víceméně pasivně všechno proplatí a v tom já vidím největší problém,“ řekl Janota.

Reinhard Pirner z bavorského ministerstva vnitra, které má na starost silniční propojení Bavorska s Českem, poukázal na odlišnou praxi v Německu. Pokud chce bavorská obec napojení na dálnici, musí ho zaplatit, neprokáže-li, že není jen pro místní potřebu.

Jak uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík, mimoúrovňová křižovatka vyjde na stovky milionů. Někdy se ale její cena může vyšplhat až na miliardu korun. V nejbližší době se změnou při výstavbě českých dálnic není možné počítat, neboť nynější výstavba se plánovala před několika roky.

Tabulka

Kolik stojí?

Srovnání cen dálnic

Rakousko 329 mil. Kč

Maďarsko 287 mil. Kč

Slovensko 245 mil. Kč

Česká republika 227 mil. Kč

Německo 211 mil. Kč

Slovinsko 187 mil. Kč

Chorvatsko 176 mil. Kč

Dánsko 151 mil. Kč

Zdroj: ŘSD

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...