Splašky ze Sněžky potečou novou kanalizací do Polska, přibude toalet

Autor: ,
  12:15
Odvedení splašků z vrcholu Sněžky v budoucnu patrně zajistí plánovaná kanalizace do polského střediska Karpacz. Z polské strany stejnou trasou povede i vodovod, který na Sněžce chybí. Projektová dokumentace by mohla vzniknout v příštích dvou letech.
Krkonošskou Sněžku už pokryl poprašek. (9. listopadu 2023)

Krkonošskou Sněžku už pokryl poprašek. (9. listopadu 2023) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle vedoucího provozu společnosti Lanová dráha (LD) Sněžka Jiřího Špetly většinu projektové dokumentace zajistí polský Institut meteorologie a vodního hospodářství a zbývající část na české straně Správa Krkonošského národního parku (KRNAP). Na financování stavby se bude podílet několik subjektů z obou stran hranice.

„Stavba předpokládá vedení kanalizace, odvod splašků ze všech objektů na vrcholu Sněžky, instalaci vodovodu, přiložení topného kabelu a položení optického kabelu. Vše by mělo být řešeno v úseku Karpacz, Kopa, Slezský dům, vrchol Sněžky. Vše, tedy voda i kanalizace, by mělo být z Karpacze,“ uvedl mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.

Finální dohoda je podle něj taková, že česká strana projektuje stavbu na českém území, polská pak na polském.

„U nás se jedná o dva úseky. Jeden je na vrcholu Sněžky v úseku asi 50 metrů a druhý, podstatně větší, je ve vrcholovém úseku Jubilejní cesty, která měří zhruba 400 až 500 metrů. Vede po české území a pak se opět vrací do Polska,“ řekl Drahný.

Cena ještě podle něj není stanovena, bude se ale jednat pravděpodobně o stavební investici na české straně v řádu vyšších milionů korun.

„Polská strana bude řešit i všechna výběrová řízení na dodavatele, česká strana se k těmto výběrovým řízením připojí jako partner,“ uvedl Drahný. Předpoklad je takový, že Správa KRNAP bude na české straně hory financovat vedení kanalizace. Město Pec, které je stoprocentním akcionářem společnosti LD Sněžka, zaplatí za přípojku od lanovky k vedení kanalizace a Poštovna opět svou přípojku.

Jediné záchody jsou u lanovky

Kanalizace na Sněžce se bude týkat všech objektů, na české straně horní stanice LD Sněžka a Poštovny. Nyní se voda na Sněžku a splašky z ní dopravují ve speciálních kontejnerech lanovou dráhou. „Ročně odvážíme zhruba 330 tisíc až 350 tisíc litrů odpadu,“ řekl Špetla.

Situaci s provozem veřejného WC v objektu horní stanice lanovky označil za neudržitelnou. Jsou to nyní jediné funkční záchody na vrcholu Sněžky. V hlavní sezoně, která je na Sněžce o letních prázdninách, bývá podle dat Správy (KRNAP) na vrcholu naší nejvyšší české hory až 10 tisíc návštěvníků denně.

8. března 2024

Podle zástupců LD Sněžka je kapacita veřejných toalet dlouhodobě nedostatečná. Pomoci by mělo otevření budov meteostanice s restaurací a WC.

„Kapacitu našich toalet na Sněžce zvyšovat nebudeme, pouze bychom se rádi dopracovali k tomu, že nebudeme muset svážet splašky dolů a nahoru vozit vodu. Počítáme s tím, že po rekonstrukci polské budovy meteostanice se znovu otevřou záchody, které tam jsou už několik let zavřené. Je tam restaurace a větší toalety než u nás, takže pak nejspíš budou návštěvníci chodit hlavně tam. Tím se nám hodně uleví,“ řekl Jiří Špetla pro iDNES.cz.

„Máme nádrž, která pojme určité množství splašků, a ta se musí odvážet. Pokud však nejezdí lanovka v horním úseku, musíme nahoře toalety zavřít, protože už je nádrž plná. Ani nemluvím o tom, že když jsou záchody otevřené, je tam fronta pořád,“ uvedl.

Likvidaci splašků zaplatí městu Karpacz

Podle LD Sněžka a Správy KRNAP může projekt narazit na legislativní problémy, protože se jedná o přeshraniční stavbu.

„Spojitých problémů, které ještě nejsou vyřešeny, existuje několik. Je potřeba například legislativně vyřešit distribuci ‚polské‘ energie na českém území a naopak, vyřešit rozdílnou stavební legislativu na české a polské straně nebo vyřešit projektování ve dvou zemích současně, výběr dodavatelů a podobně,“ řekl Drahný.

14. června 2022

Společnost LD Sněžka si dříve nechala vypracovat studii odkanalizování stanice a zajištění dodávky vody ze stanice Růžová hora. Mezitím se podle společnosti ozvala polská strana se záměrem odkanalizování objektů na Sněžce do střediska Karpacz s tím, aby se k projektu česká strana připojila. Podle Špetly je „polská varianta“ pro LD Sněžka výhodnější než vedení trasy po české straně na Růžovou horu.

Čeští provozovatelé na Sněžce by v budoucnu měli platit za likvidaci splašků přímo městu Karpacz.

„Na všech setkáních byl i starosta Karpacze a řešili jsme i otázku budoucích úhrad za provoz. Měli bychom platit vodné a stočné podobně jako každý občan nebo podnikatel v Karpaczi. Toho bych se tolik nebál. Posílal jsem polské straně údaje o množství vyvezených splašků a vody za srpen, vynásobeno dalšími měsíci, s tím pak Poláci budou počítat už při projektování. Musí si poskládat všechny objekty, jako je Slezský dům, Kopa a další na trase a nastavit podle toho kapacitu potrubí. I v Karpaczi se kvůli tomu bude muset zvýšit kapacita čističky, což by mělo být zhruba za dva roky,“ sdělil Jiří Špetla pro iDNES.cz.

Polská lanovka vyveze víc lidí než česká

Kabinová lanovka na Sněžku má dva úseky. První vede z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu a druhý horní úsek z Růžové hory na Sněžku. Kabinová lanovka na Sněžku přepravila od začátku roku do konce září asi 208 tisíc cestujících, což je v meziročním srovnání o 12 procent méně. Důvodem byla delší jarní odstávka i nepříznivé počasí v únoru a září. Tržby meziročně klesly o 3,6 procenta na 73 milionu korun.

Sněžka podle Správy KRNAP trpí enormním náporem turistů. Patří k nejnavštěvovanějším místům v Krkonoších. Představitelé lanovky ale opakovaně uvádějí, že dráha z Pece na Sněžku nepředstavuje v tomto ohledu zásadní problém. Správa KRNAP jim dává za pravdu. Letos do konce září byl druhý úsek v provozu 144 dní, což je o 15 dní méně než loni. Na Sněžku bylo přepraveno 113 tisíc cestujících, zpět necelých 94 tisíc.

17. října 2024

„Problém (na Sněžce) způsobuje lanovka na polské straně, s kapacitou 900 osob za hodinu,“ uvedl Špetla. Lanovka na Sněžku v Česku má přepravní kapacitu 250 lidí za hodinu.

Kabinová lanovka je po kompletní výměně v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Nové zařízení za více než 300 milionů korun nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček, kapacita zůstala stejná. Původní dvousedačková lanovka byla v provozu od roku 1949.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.