Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Kvalitní střední proud

Česko

REDAKČNÍ TEST

Nový Ford Mondeo má jednoduchý cíl: být jedním z nejlepších vozů střední třídy od masového výrobce. Jak dopadl v testu LN?

Automobilový svět je zvláštní. Existují v něm auta, kterým jejich majitelé leccos odpustí a nad jejich nedokonalostmi mávnou rukou. Tento druh aut je většinou velmi výrazný a zpravidla nemá ambice na masovější rozšíření. To ale není případ Fordu Mondeo, jehož druhá generace se prodává od poloviny minulého roku. Mondeo patří k autům, které se snaží být velmi univerzální a vyhovět všem možným typům často velmi racionálně smýšlejících zákazníků manažerského typu.

Ford si je svého zaměření vědom. Když testované provedení sedan s přeplňovaným pětiválcem (220 k) srovnáme s podobně laděnou verzí předchozí generace (měla šestiválec 3,0 l s výkon 204 k), ukáže se, že novinka ji překonává ve většině rozhodujících vlastností. Porovnání by na jakékoli marketingové prezentaci působilo velmi silně. Posuďte sami - nárůst délky: 2,4 %, objem zavazadlového prostoru: + 10 %, výkon: +7,8 %, zrychlení 0-100 km/h: -5 %, kombinovaná spotřeba: minus dramatických 9,7 procenta.

Test ukázal, že realita ale není tak černobílá, jak by se mohlo zdát, a nový model spíše vyvolává otázky, kam půjde vývoj vozů dané kategorie dál.

Hned přiblížím proč. Nové Mondeo je totiž jedním z nejdelších vozů svého segmentu. Na fotografiích to tak nevypadá, ale jakmile vedle tohoto auta stojíte, působí hodně mohutným dojmem. Nejvíce k tomu zřejmě přispívá vysoká hrana víka zavazadlového prostoru, ale také nadstandardní výška 1,5 metru.

Prostor nade vše Velkým vnějším rozměrům samozřejmě odpovídá také velikost jeho vnitřního i zavazadlového prostoru. Na zadním sedadle si proto můžete dát nohu přes nohu a prostor pro zavazadla je tak veliký, že člověk s výškou 180 cm ani nedosáhne na jeho konce - testované auto nebylo vybaveno sítí, která by předměty v kufru udržela, takže stačilo jednou zabrzdit a sáhnutí pro tašku bylo možné jen za cenu ušpinění kalhot o zadní nárazník.

Po sklopení zadních sedadel nevznikne zcela rovná podlaha - využitelnost obrovské délky (téměř dva metry) vzniklého prostoru omezuje několikacentimetrový schůdek. Poměrně vysoká je se 70 cm také nakládací hrana.

Na předních sedadlech mondeo doslova hýčká. Například oproti passatu je širší a řidiči dává pocit, že má co do činění se skutečně velkým autem. Přístrojová deska je moderní a snadno se ovládá. K čitelnosti přístrojů nelze mít nejmenších námitek. Nové generace vozů Ford jsou vybaveny možností nastavování jednotlivých funkcí prostřednictvím tlačítek na volantu -systém je vcelku přehledný a srozumitelný. Interiér ale není bez chyby. Ne zcela optimální bylo například umístění ovladačů oken, které je schováno za madlem dveří. Nepříjemně výrazná byla oranžová vločka, která trvale zářila mezi přístroji jako upozornění, že teplota klesla pod tři stupně Celsia.

Poutavé svezení Stejně jako ostatní vozy ze stáje Ford dokáže i nové mondeo svými jízdními vlastnostmi potěšit. Vyspělý podvozek s citlivě nastaveným odpružením a tlumením dokáže nabídnout nejen jistotu, ale také vhodně nastavenou zpětnou vazbu. Ta je jasně čitelná, ale zároveň nijak obtěžující, takže s mondeem bez vyčerpání absolvujete dlouhé vzdálenosti a současně se osvěžíte při jízdě v zatáčkách (opět ona univerzálnost). Jízdní vlastnosti nové generace Fordu Mondeo jsou jedním slovem vynikající, nicméně nyní jsou více než v minulosti znát jeho značné rozměry.

Právě rozměry se mi během testovacího týdne často připomněly například při jízdách úzkými ulicemi centra Prahy, ale také při parkování - zejména v podzemních garážích. Testovaná verze je v současnosti nejvýkonnější z nabídky. Pětiválec turbo s objemem 2,5 litru a výkonem 220 koní, který má původ u značky Volvo, nabízí hodně síly i působivý zátah ve středních otáčkách. Prodleva mezi počátkem jeho reakcí a sešlápnutím plynového pedálu ale byla poměrně velká. Samotný zátah přitom často nebyl tak kultivovaný, jako býval u třílitrového atmosférického šestiválce v minulosti. Velký točivý moment navíc při plném využívání potenciálu motoru způsoboval poměrně časté problémy s trakcí. Nedělo se tak pouze ve výjezdech ze zatáček, jak je u dané koncepce obvyklé, ale možná trochu překvapivě v přímém směru. Při akceleraci se přední kola odlehčila a automobil bylo nutné při plném zrychlení hlídat v přímém směru.

Přeplňované motory mají tu vlastnost, že jejich spotřeba v tabulce vypadá velmi přitažlivě, ale realita je poněkud odlišná. Mondeo se chlubí kombinovanou hodnotou 9,3 l/100 km, nicméně výjimkou nebylo ani patnáct litrů, přičemž týdenní průměr se ustálil na 12,5 l/100 km. Když se vrátím ke svým starým poznámkách z testu šestiválce předchozí generace, ten jezdil v reálném provozu za 11 l/100 km, i když měl v tabulkách napsáno o 9,7 procenta víc než nový motor 2,5T - 10,3 l/100 km.

Honba po číslech?

Ford Mondeo je vynikajícím vozem svého segmentu - o tom není sporu. Je prostorný, dobře vybavený a Ford jej prodává za solidní peníze. V daném segmentu navíc není mnoho aut, která by měla tak dobré jízdní vlastnosti, a navíc tak silný motor.

Jeho velikost a snaha o překonání svých konkurentů takřka v každém ohledu se ale v mnoha směrech ukazuje jako kontraproduktivní a donutila mě k zamyšlení, zda má ono nekonečné zvětšování rozměrů a honba po „číslech“ smysl. Kdyby ta možnost existovala a já bych se rozhodoval mezi tímto vozem a jeho předchozí generací, zřejmě bych sáhl po starším modelu -a to i přesto, že nový je v podstatě ve všem lepší. Inu, to je vývoj.

Ford Mondeo 2,5T

Koncepce: pětimístný čtyřdveřový sedan s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, rozměry 4844x1886x1500 mm, rozvor 2850 mm, pohot. hmotnost 1492 kg, zavazadlový prostor 550 l

Motor zážehový přeplňovaný pětiválec, 2521 cm3

Výkon 162 kW (220 k)/5000 min-1

Točivý moment 320 N.m/1500-4800 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 7,5 s

Nejvyšší rychlost 245 km/h

Komb. spotřeba 9,3 l/100 km

Cena 897 990 Kč

Klady: velký vnitřní prostor, vyvážené jízdní vlastnosti, síla motoru, efektní design

Zápory: méně přehledná karoserie, hlučnost při přejezdu nerovností, problémy s trakcí

KONKURENCE

Mazda 6 zatím sice nedisponuje tak silným motorem jako Mondeo 2,5T, nicméně jedná se vůz postavený na stejném podvozku jako mondeo. Má proto podobnou velikost i prostornost. Mazda je ale mířena více do sportovna.

Podobně jako ford, je i Mazda 6 nabízena s trojicí karoserií.

Subaru Legacy 3,0R je celkově menším vozem, a to jak prostorem pro posádku, tak vnějšími rozměry. Jeho standardem je pohon všech kol. Legacy působí při jízdě sportovnějším dojmem.

Atmosférický plochý šestiválec je silnější, ale v běžných verzích je spojen jen se samočinnou převodovkou.

Volkswagen Passat V6 4Motion je zřejmě největším přímým konkurentem Mondea 2,5T. Passat je o něco menší a v kombinaci s daným motorem má standardně 4x4 a samočinnou převodovku. Na suchém povrchu má ale mondeo příjemnější jízdní vlastnosti a je také levnější.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...