Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Kvůli vesnici stát zkrátí dálnici

Česko

Výjimky z povinnosti platit za dálniční známky skončí.

Brno asi přijde o neplacenou část dálnice D1, ale bude mít nadále výhodu. Díky obci, do které se jinak než po dálnici dostat nelze.

BRNO/POPOVICE Délka dálnic a rychlostních komunikací se v České republice zmenší o tři kilometry. Důvod? Malá obec u Brna nesoucí název Popovice.

Lidé jezdící z Brna směrem na Rajhrad by při průjezdu kolem ní měli zasalutovat; postarala se o to, že na čtyřproudou silnici tímto směrem nebude ani v čase rušení výjimek z placení dálnic potřeba kupovat dálniční známky.

„Ministerstvo dopravy na rok 2011 plánuje posunutí konce silnice I/52 a začátku R52 do výjezdu u Rajhradu,“ potvrdil LN mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Dosud se na tříkilometrový úsek mezi hranicemi Brna a Rajhradem vztahovala výjimka, která ale po úřední změně silnice z rychlostní komunikace na silnici první třídy už nebude třeba. Změna ale pravděpodobně přinese i negativní dopad: maximální rychlost se v úseku sníží na 90 kilometrů za hodinu.

Jinak než po dálnici lze do Popovic dojet jen obtížně Popovice jsou rarita: pro motoristy, kteří si nechtějí zničit auta jízdou po polní cestě, jsou přístupné jen po dálnici. Pokud by na přilehlém úseku rychlostní silnice R52 z Brna do Pohořelic zavedlo ministerstvo dopravy dálniční poplatek, v podstatě by přinutili obyvatele Popovic kupovat známky. A to nelze, porušilo by to jejich práva.

Původní silniční spojnice do Popovic totiž zanikla při stavbě čtyřproudého spojení z Brna na jih v polovině devadesátých let. Kdyby úřady chtěly Popovice spojit s ostatními městy silnicí, účet jim už dříve silničáři odhadli na desítky milionů korun, nejvýhodnější varianta počítá s napojením přes modřickou průmyslovou zónu, na to by ale bylo třeba obnovit starý most.

Ministerští úředníci tvrdí, že změnou čtyřproudovky na „jedničku“ vlastně zlegalizují pozici silnice jako přiváděče. „Je to i ve smyslu budoucího propojení R52 a R43 kolem Brna,“ připomíná Hanzelka plán stavby tzv. jihozápadní tangenty, který by měla spojit R52 u Rajhradu s D1 u Troubska. Ta je terčem protestů obcí i ekoaktivistů.

Ministerstvo dopravy plánuje omezit všechny výjimky, které umožňují používat dálnice bez kupování známky. Například v Ostravě namítají, proč na průtahu dálnice D1 musejí platit, zatímco stejná komunikace v Brně placená není.

Teď ministerstvo dopravy ostatním resortům oficiálně navrhlo: většinu výjimek, včetně té brněnské, příští rok zrušíme. Pokud tedy nezasáhnou další politici, byl by placený i průtah dálnice D1 Brnem, výjimka bude platit jen pro první kilometry dálnice D2 vedoucí k Olympii a k Chrlicím.

V ohrožení je neplacená část dálnice D1 přes Brno Za „nešikovný nápad“ má zrušení výjimky náměstek brněnského primátora Ladislav Macek. Přiznává, že žádné signály z ministerstva ale o takovém návrhu nemá.

„Zpoplatnění by znamenalo to, že objízdné trasy, které by jistě část řidičů začala využívat, zahustily dopravu ve městě ještě více než dosud. Vloni jsme přitom například dokončili rekonstrukci průjezdu Bosonohami, která byla záměrně řešená tak, aby se tu zklidnila situace,“ doplnil Macek.

Neoficiálně však Brno nemusí mít na výběr. Pokud bude chtít uhájit bezplatnou D1 alespoň ve vnitřním městě, bude se muset asi vzdát neplaceného úseku mezi Brnem a Kývalkou. A auta jedoucí od Rosic a Třebíče, jejichž řidiči nechtějí platit, se tak vrátí právě na souběžnou silnici přes Bosonohy.

„Bylo by to neúnosné,“ stručně shrnuje obavy obyvatel Bosonoh jejich současný starosta Miroslav Sojka. Žádné signály z oficiálních míst toho, že by se tak mělo stát, ale nemá. „Vždycky někdo podobnou myšlenku oživí, chvíli se diskutuje, ale nenastane žádný posun,“ doplnil starosta. Podle něj by si ministerstvo mělo analyzovat situaci.

Bezplatný úsek mezi Brnem a Kývalkou prosadil bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský v době, kdy se i za tyto čtvrti stal senátorem.

BEZ POPLATKU Další úsek zdarma je v ohrožení Ministerstvo dopravy zvažuje omezení rozsahu dalších úseků dálnic a rychlostních silnic, kde dnes není třeba platit. V okolí Brna se změna týká pouze dálnice D1. U první části dálnice D2 a silnic 1. třídy, které jsou značené jako rychlostní komunikace, není třeba se poplatků bát. Bez dálniční známky lze zatím v Brně jezdit po těchto komunikacích označených jako dálnice a silnice pro motorová vozidla: * dálnice D1: devatenáctikilometrový úsek mezi Kývalkou a Slatinou * dálnice D2: tříkilometrový úsek od začátku dálnice do Chrlic * silnice I/23: tříkilometrová spojnice bohunického sjezdu z dálnice D1 a Pisárek * silnice I/43: tzv. Svitavská radiála z Králova Pole po obec Česká, délka 8 kilometrů * silnice I/50: tzv. Ostravská radiála, bezplatný je tříkilometrový úsek ze Židenic po křižovatku s odbočkou do Líšně * rychlostní silnice R52: tříkilometrový úsek mezi Modřicemi a Rajhradem je bezplatný, zřejmě se stane součástí silnice 1. třídy I/52

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!