Pojem kybernetické pondělí se vžil poté, co internetoví prodejci zaznamenali trend, že lidé po návratu ke svým počítačům v zaměstnání v pondělí po Dni díkůvzdání nakupují on-line ve zvýšené míře. Poprvé s tímto pojmenováním přišla internetová divize Národní federace maloobchodu Shop.org v roce 2005.
Stránky 280 internetových prodejců, jejichž provoz sleduje společnost Akamai Technologies, navštívilo v pondělí v 10 hodin východoamerického času 4,6 milionu zákazníků za minutu, což byl vrchol loňského roku.
V 15 hodin se na těchto stránkách, mezi nimiž jsou velké obchody jako Best Buy nebo Victoria’s Secret, pohybovalo 6,7 milionu zákazníků za minutu, tedy absolutně nejvíc od roku 2005, odkdy Akamai tyto údaje zaznamenává.
Servery prodejce Gap nápor neunesly Spotřebitele přilákaly do internetových obchodů mohutné slevy a nejrůznější akce na podporu prodeje. Obavy, že přes vyšší zájem zákazníků se výnosy obchodníků kvůli razantnímu snížení cen nevyrovnají nákladům, někteří odborníci neuznávají. Lidé, kteří přijdou na stránky za výhodnými nákupy, si podle nich vybírají i dražší zboží, což případné ztráty vyrovnává.
„Je to lepší, než jsme očekávali,“ uvedl David Fry, jehož společnost Fry spravuje stránky několika velkých maloobchodních řetězců. Podle něho vzrostl provoz proti loňskému roku až o 60 procent a příjmy obchodníků až o 20 procent. Kybernetickému pondělí se v důsledku velkého zájmu nevyhnuly technické problémy. Stránky firmy Gap, která vlastní i obchody Old Navy a Banana Republic, byly mimo provoz 20 minut. Až čtyřhodinový výpadek postihl internetový prodej obchodů s odíváním J. Crew.
Signály z konce minulého týdne přitom naznačovaly, že on-line prodej bude letos slabší. Ve čtvrtek na Den díkůvzdání klesl provoz na stránkách 500 největších internetových obchodů o 11 procent ve srovnání s loňským rokem, oznámila společnost Hitwise. V pátek, kdy v USA oficiálně začala předvánoční prodejní sezona, klesl provoz o pět procent a v sobotu o osm.