130 let

Landa není Camus, ale Brecht

Česko

Spor o Landu v Brně se ubírá špatným směrem. Diskuse, zda je jeho Tajemství Zlatého Draka dost, nebo málo umělecké, je scestná, protože každý soudný člověk, který se kdy divadla jen dotkl, musel jasně vidět, oč jde. O infantilní slátaninu, nad níž je bezpředmětné vést debatu. Nepomůže ani tvrzení, že inscenace se líbila i primátorovi Brna. I to je z našeho hlediska irelevantní, někomu se zase líbí Vinnetou, Rychlé šípy či Leon Clifton, i když těžko říct, zda tyto úctyhodné klukovské hrdiny srovnáním s Landou neurážíme. Ať tak či tak, purkmistr jen doložil své myšlenkové niveau. V našem nedomyšleném systému financování divadel ale jeho názor může nakonec být ten nejdůležitější. A to je také ďábelské.

Daniel Landa je nyní mystik a dobře mu tak. Ať na něj klidně chodí desetitisíce, ale proč se má se svým pseudofilozofickým blábolem producírovat ve státem dotovaném veřejnoprávním divadle, ba dokonce s ním koprodukovat? Takové divadlo má snad usilovat o uměleckou výpověď s přesahem, a ne chrlit komerční pitominy. To je otázka, která má být na pořadu dne. Včetně toho, co to vůbec dnes ND Brno produkuje za dramaturgii, která začíná Landou a končí Karafiátovými Broučky, mezi tím pak obvyklá klasika. Z toho má být jasné, o jakou tvář činohra usiluje? Tyto problémy jsou podstatné, to ostatní, co po negativních kritikách předvedli tvůrci a herci, je folklor, i když trapný.

Ředitel Dvořák se zaštiťuje rovnou Pánem Bohem a tvrdí, že i když Landa není Camus, diváci ho berou, a to je hlavní. Bodejť by byl Camus, už po premiéře jsme se od pana ředitele dozvěděli, že je vlastně Brecht. To, co vypadlo z herců Petra Halberstadta a Kláry Apolenářové, se u nás také nevidí. Ani jeden z nich prý ještě nezažil tak obrovské nasazení a nadšení pro společnou věc. Z toho exaltovaného slovníku až zatrne, to už snad s divadlem nemá nic společného. Argumenty to jsou legrační, protože i když někdo dře a dlouho, není to zárukou kvality, klidně se může stát, že výsledek stojí za starou bačkoru. Nabubřelý tón dopisu a trucovité gesto, kterým oba odmítají hrát v inscenacích Divadla U stolu, kde navíc jen alternovali, působí dojmem, že Landa v Brně zafungoval jako urychlovač, ovšem na cestě do blázince.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás