Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Lanovka stála. I s pasažéry

Česko

Hodinu a půl ve vzduchu strávilo sedmnáct pasažérů sedačkové lanové dráhy na Šerák. Dolů je dostávali záchranáři.

RAMZOVÁ Na sobotní výlet na Šerák v Jeseníkách nezapomene skupina téměř dvou desítek lidí. Ze sedaček lanovky je museli spouštět záchranáři. Lanovka se zastavila kvůli poruše.

Naštěstí se nikomu ze sedmnácti cestujících nic nestalo. Na místo vyrazili záchranáři s pomocí čtyřkolky ze stanice horské služby na Ramzovském sedle. „Vylezli po stožáru nahoru a pomocí speciální kladky sjížděli postupně k jednotlivým sedačkám,“ popsal náčelník horské služby v Jeseníkách Michal Klimeš. „Pasažérům v takovém případě dají kolem pasu evakuační trojúhelník a po horolezeckém laně je spustí na zem. Možná měli někteří strach, ale nebyla jiná možnost, jak lidem pomoci,“ popsal zásah. Naštěstí uvízlým turistům i záchranářům přálo počasí. Bylo teplo, takže nehrozilo, že lidé na lanovce prochladnou, Nefoukal ani vítr, který by členům horské služby komplikoval práci.

Drážní inspekce, která má podobné mimořádné události na starost, rychlost pochválila. „Podle provozního řádu je potřeba cestující dostat dolů do dvou hodin, povedlo se to asi za hodinu a půl,“ potvrdil náměstek generálního inspektora Jan Kučera. Přesto případ řeší.

Kdy se jedna z nejznámějších lanovek na Moravě znovu rozjede, není možné říci. „Má spálený motor, víc vám teď neřeknu, je neděle,“ konstatoval včera Adolf Bořuta ze společnosti Bonera, která lanovku provozuje. Podle něj budou motor shánět, víc ale bude schopen sdělit během dneška.

Problém se týkal druhého úseku lanovky, tedy její trasy z mezistanice Čerňava na Šerák. Lidé podle Klimeše uvízli v nejstrmější části.

Úsek na rozdíl od první části dráhy, kterou s oblibou využívají i lyžaři, zatím neprošel generální opravou. Ta je shodou okolností naplánovaná po letošní zimní sezoně.

Jednosedačková lanovka, vyrobená v roce 1981, by při rekonstrukci měla zmizet. Znalec lanovek Radim Polcer, který provozuje server www.lanove-drahy.cz, přitom již dříve poukázal na to, že by dráhu měla nahradit její „nižší“ sestra. Tedy demontovaná lanovka, která jezdila z Ramzové na Čerňavu.

Využití repasovaných drah je ostatně na tomto místě už tradice: Dolní úsek lanovky se sedačkami pro jednu osobu nejprve v polovině 90. let nahradila dvojsedačková lanovka dovezená z italského střediska Bellamonte-Alpe Lusia a tu loni v těsném sousedství vystřídaly čtyřmístné sedačky s technologií opět z Dolomit. A právě první italská lanovka má podle informací Polcera nahradit horní úsek.

Záchranáři pravidelně nacvičují pomoc lidem, kteří na lanovkách uvíznou – například u kabinové lanovky v Moravském krasu hasiči opakovaně nacvičovali i s vrtulníkem. „Lanovek přibývá, takže chceme být připraveni. Zásahů naostro ale zatím naštěstí nebývá mnoho,“ podotkl Klimeš. Naposledy zachraňovala také na Ramzové horská služba zhruba před čtyřmi roky lyžaře z dvousedačkové lanovky.

***

LANOVKA Jízda normálně trvá 14 minut

Lanovka z Čerňavy na Šerák pochází z roku 1981, vznikla několik let po nižším úseku.

Normální jízda po ní trvá necelých 14 minut, lidé jedou na sedačkách pro jednu osobu.

Lanovka má přepravní kapacitu kolem tří set osob za hodinu a její délka je více než 1800 metrů. Horní stanice Šerák leží v nadmořské výšce 1332 metrů nad mořem. Průměr lana je podle serveru www.lanove-drahy.cz 28 milimetrů a maximální dopravní rychlost 2,25 metru za sekundu. Po cestě sedačky lanovky překonají celkem 33 podpěr.

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...