TRUTNOV Helikoptéry nad první zónou národního parku? Jiná možnost, jak rekonstruovat lanovku na Sněžku, prý není. „Horní úsek, tedy z Růžové hory až na vrcholek, je těžce přístupný, proto budou stavbu prioritně provádět vrtulníky,“ vysvětluje Jakub Kašpar z Krkonošského národního parku.
Důvod je prozaický. Několik metrů za mezistanicí končí zpevněná cesta a dál oblastí horské tundry pokračují už jen turistické stezky. „Terén zkrátka není pro těžkou techniku uzpůsobený,“ dodává Kašpar.
Podmínku národního parku, tedy že stavbu musí provádět vrtulníky, chápou i ekologové. „Helikoptéra bude hlučet, nebude to rozhodně nic příjemného. Ale jde o jediný kousek Grónska v Česku, buldozery by jej zničily,“ tvrdí Vojtěch Kotecký z ekologického Hnutí Duha. „Důvěřuji vedení národního parku, že zaručí takové postupy, které pomohou zachovat přírodu,“ dodává.
Na vrcholu Sněžky pracovaly helikoptéry už v roce 2004, kdy tu demontovaly zchátralý hotel Česká bouda.
Městský úřad v Peci pod Sněžkou nyní ještě musí určit zhotovitele stavby. Výběrové řízení už potřetí prodloužil. „Nyní je v něm přihlášeno sedm firem,“ přibližuje tajemník radnice Michal Berger. Jednou z nich je i trutnovská společnost Bak. „Zrovna sháníme partnera do projektu,“ popisuje stavební inženýr Michal Baťka. Na rekonstrukci lanovky si věří: „Máme zkušenosti z podobných staveb. Omezení jsou sice striktní, ale v tomto regionu pracujeme často, což je naše výhoda.“ Současná lanovka na Sněžku by měla dojezdit na konci příští sezony. Větší polovinu ze 419milionové investice na rekonstrukci uhradí dotace z Evropské unie.
Peníze z Bruselu by měly pomoct i v dalším velkém krkonošském projektu – demolici betonového hotelu Labská bouda. „Na sanaci bychom mohli použít evropské zdroje určené pro likvidaci starých ekologických zátěží,“ říká náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař. V hotelu se totiž topilo kapalným mazutem a nikdo zatím nezjistil, jestli je znečištěno podloží stavby a jak silně.
***
REKONSTRUKCE
* Současná sedačková lanovka na Sněžku pojede naposledy příští rok v srpnu.
* Rekonstrukce by měla skončit na jaře 2013. Vrtulníky budou v první zóně národního parku pracovat v létě 2012.
* Z nové stanice Lesovna pojedou na vrchol čtyřmístné kabinky.
* Kapacita bude stejná jako v současnosti, tedy 250 osob za hodinu.