Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

LEKCE Z CIZINY

Česko

USA: školský převrat

Na tucet větších středních škol bylo zrušeno ve státě New York. Některé z nich byly nahrazeny několika menšími školami. Rozhodnutí se neobešlo bez protestů veřejnosti, podle politiků však bylo nezbytné. Během letošního února totiž vyšlo najevo, že menší školy mají přibližně o 15 procent více absolventů, než je průměr ve státě New York. Podle názorů některých ředitelů škol je hlavním důvodem jejich úspěchu osobnější přístup k žákům, který vyhovuje zejména dětem ze znevýhodněného sociálního prostředí, jež potřebují speciální pozornost.

Japonské učebnice „ztloustly“

Mezinárodní průzkum nedávno odhalil, že úroveň vzdělání japonských dětí se snižuje. Jako jednu z hlavních příčin označil přílišné memorování učiva. To by se však mělo změnit. Japonské ministerstvo školství nyní ukončilo ověřování nových učebnic pro první stupeň ZŠ. Zajímavé ale je, že nové učebnice obsahují oproti těm předešlým mnohem více informací. Počet jejich stran průměrně vzrostl o 40 procent oproti roku 2000.

Odrazují matikářky dívky od počtů?

Učitelky matematiky na ZŠ mohou být příčinou toho, proč se později některé dívky domnívají, že nemají pro matematiku vlohy. Tvrdí to závěry studie Chicagské univerzity, shrnující výzkum, který zjišťoval, jak postoj učitelek k vyučovanému předmětu ovlivňuje znalosti žáků. Porovnávány byly výsledky z matematických testů ve třídách, kde měli žáci učitelku matematiky, která pochybovala o svých výsledcích. Zatímco při prvním testu se výsledky všech žáků nijak výrazně nelišily, za rok - po druhém testování - se výsledky dívek výrazně zhoršily.

O autorovi| Připravila Julie Ravingerová