Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letiště Brno láme rekordy a míří do nového

  23:41
BRNO - Přísná evropská pravidla uspíšila to, k čemu se stát dlouho neměl. V rekordně krátké době vyrůstá na brněnském letišti nová odbavovací hala.
Fotogalerie6

Tak bude vypadat nová odbavovací hala | foto: Vizualizace - ParolliLidové noviny

Stavbu platí kraj, který se stal předloni majitelem vzdušného přístavu, akciová společnost Letiště Brno a Evropská unie. Stát nepřispěje ani korunou.

Nový odbavovací terminál by měl Brnu umožnit, aby definitivně zaujalo pozici druhého nejvýznamnějšího leteckého přístavu v zemi, o niž se dosud přetahovalo s Ostravou.

„Na moravském trhu začíná soutěž o klienty, o to, které letiště nabídne nejlepší podmínky, mimo jiné i pravidelné linky. K tomu potřebujeme dobré zázemí,“ tvrdí náměstek jihomoravského hejtmana Milan Venclík. Kdyby do Brna nelétaly pravidelné linky, nemohl by se konat například světový kongres rektorů a další akce. „Linkami podmiňují svůj vstup na trh i mnozí investoři,“ upozorňuje Venclík.

V počtu pasažárů Brno předehnalo Ostravu
Statistiky hovoří jasně: Loňským rokem se z brněnského letiště stalo druhé nejužívanější v tuzemsku nejen co do počtu vzletů a příletů, ale i podle počtu přepravených cestujících. V Tuřanech se jich vystřídalo 315 tisíc, zatímco ostravský Mošnov ohlásil bezmála o sto tisíc méně.

„Tuto pozici uhájíme. Letošní odhad je minimálně čtyři sta tisíc odbavených cestujících.“ potvrdil Jiří Filip z a. s. Letiště Brno, která tuřanský areál provozuje.

Na současné tři pravidelné linky stávající budova ještě stačí, ale pro další rozvoj byly nutné zásadní změny. „Nová odbavovací budova pro cestující a následně i nové logistické centrum pro překládání zboží je základní podmínkou rozvoje letiště a tím i regionu,“ opakuje jihomoravský hejtman Stanislav Juránek. Stavba vyřeší i další problém - parkování. Stávající plochy na letišti v plné sezóně nestačí.

Elegantní oblé tvary nové odbavovací haly už nyní vítají v Brně piloty i cestující - konstrukce roste, stavebně dostane podobu nejpozději do konce června a pro cestující se otevře po instalaci všech technologií v druhé polovině roku. Architekt Petr Parolek z brněnského ateliéru Parolli zvolil jako hlavní materiál kov a sklo. S tvorbou odbavovacích budov má už zkušenost, protože tvoří i podobný objekt pro Karlovy Vary. „Každý je ale jiný, i když nesou rukopis našeho ateliéru,“ řekl LN.

Vybavení terminálu: Bezpečnost za milióny
Nová brněnská odbavovací budova má splnit nejpřísnější bezpečnostní pravidla. Jen vnitřní vybavení může podle odhadů stát desítky milionů korun.

Finance na brněnskou stavbu museli zajistit regionální politici - při předání regionálních letišť do majetku krajů padla podmínka, že právě hejtmanství budou muset zajistit potřebné finance na jejich rekonstrukce. Do Brna tak mimo jiné putuje více než padesátimilionová dotace Evropské unie z operačního programu Infrastruktura a zbytek z nákladů ve výši přes 370 milionů korun zajišťuje kraj ze svého.

„Bez této investice by letiště nesplňovalo podmínky pro mezinárodní provoz,“ doplňuje náměstek Venclík. Podle schengenských dohod mají letiště přistupovat jinak k pasažérům cestujícím uvnitř EU a jinak k těm, kteří míří za hranice společenství. To současný tuřanský přístav umožňuje jen částečně.

Nový terminál, připomínající z dálky plochou bublinu, umožňuje další rozšiřování v závislosti na zájmu o leteckou dopravu do Brna. Jen spoj do Londýna denně připisuje na seznam další stovky jmen, na obzoru jsou kromě pravidelných linek do Mnichova a do Prahy také další lety. Nejblíže jsou jednání s leteckými společnosti směřujícími do Ruska, Francie a Itálie.
Autoři: