„Znovuotevření je důležité především pro veřejnou dopravu. Podepření mostu ale neřeší nutnost urychleně rozhodnout o mostu a jeho budoucnosti,“ uvedl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Podle starosty Prahy 7, kterou most přes Vltavu spojuje s Prahou 8, Jana Čižinského (Praha 7 sobě) by měla Praha ihned začít pracovat na provizorním mostu vedle mostu Libeňského pro všechny typy dopravy.
„Uzavírka mostu ukázala, že se Praha v případě jeho rekonstrukce nebo nedejbože bourání bez provizorního rámusáku neobejde,“ sdělil Čižinský.
Po mostě projede za den 15 tisíc aut
Podle znaleckého posudku by sice na most mohla vjíždět vozidla až do hmotnosti 11 tun, z bezpečnostních důvodů však bude dále platit pravidlo, které stanovilo pro vjezd maximální hmotnost na šest tun.
Provoz na mostě je od sobotního rána zatím slabý. Podle měření intenzity dopravy z roku 2016 po něm přitom projede denně asi 15 000 aut a téměř tisíc tramvajových spojů.
Libeňský most se v sobotu otevře pro tramvaje i auta. Jeho budoucnost je nejasná |
Mezi ostatními pražskými silničními mosty patří Libeňský k těm méně vytíženým, například Barrandovským mostem projede denně téměř desetkrát více aut, po Nuselském mostě zhruba pětkrát tolik. S Libeňským mostem sousedí nejblíže Hlávkův most, kde projede přes 69 000 aut denně, a most Barikádníků, po kterém projede kolem 60 000 aut za den. Oba jsou ale součástí severojižní magistrály. O několik tisíc aut méně než po Libeňském jezdí po nedalekém Trojském mostě.
Uzavírka se kromě aut týkala také devíti denních linek tramvají a dvou nočních. Většina jezdila po jiných trasách.
Oprava by stála stejně jako nový most
Most z roku 1928 nebyl dosud nikdy opravován. Praha nyní řeší, zda jej kvůli špatnému stavu zbourat a postavit nový, nebo rekonstruovat. Vedení města o dalším osudu mostu ještě nerozhodlo. Ministerstvo kultury nedávno uvedlo, že podle něj není kulturní památkou.
Podle odborníků by stavba nového mostu i komplexní rekonstrukce současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. Praha v minulosti měla plán na částečné zbourání mostu a na současných pilířích plánovala vystavět nový. Podle tohoto plánu předpokládala TSK náklady asi 350 milionů Kč. Tuto možnost ale odborníci kvůli špatnému stavu pilířů zamítli.
Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku loňského prosince spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé.
Změny tramvajových linek
|