Neděle 19. září 2021, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Praha 1 zamkla Kampu cyklistům a segwayům. Použila značku, kterou rozluští jen znalci

Česko

  17:00
PRAHA - Cyklisty v Praze rozčílila dopravní značka, která se v pátek objevila při vjezdu na Kampu, uprostřed cyklotrasy přes město. Zakazuje jim i lidem na vozítku segway průjezd parkem. Kritiku však odmítá starosta první městské části Oldřich Lomecký (TOP 09), jehož dopravní odbor o omezení rozhodl. Podle něj radnice neustále dostává stížnosti místních na neukázněné cyklisty. Slibuje však, že po připravované revitalizaci se kola do parku vrátí.

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) slibuje, že cyklisté dostanou po revitalizaci parku svůj pruh pro průjezd foto: Matěj Ludvík, Lidovky.cz

Pražskou Kampou už neprojedete na kole ani segway

Pražští cyklisté se bouří proti dopravní značce, kterou umístila Technická správa komunikací (TSK) v pátek 15. srpna z obou stran parku Kampa v centru města. Přestože tudy prochází páteřní cyklistická trasa A1, značka nařizuje cyklistům, aby parkem kolo vedli, pro elektrická vozítka segway je pak vjezd zakázán zcela. „Odbor dopravy Prahy 1 na základě dlouhodobých stížností obyvatel Prahy 1 a návštěvníků parku Kampa, kteří si stěžovali na střety s cyklisty a vozítky segway, nechal dopravní značení umístit,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí městské části Veronika Blažková.

Značka trpí také tím, že je nesrozumitelná. Mluvčí Prahy 1 však tvrdí, že neexistuje značka, která by znázorňovala zákaz vjezdu vozítka segway, jelikož je stále tento dopravní prostředek brán „jako chodec“. Proto TSK použila zákazovou značku s doplňkovou tabulkou, která přesný zákaz definuje. „Tato situace je dočasná, než dojde k oddělení cesty zvlášť pro cyklisty a zvlášť pro chodce,“ zdůrazňuje Blažková. Přesto je zásah radnice první městské části kritizován na facebookových stránkách informačního centra Prahou na kole i na webech různých iniciativ. Za hlavního iniciátora je pak považován starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09), který se nedávno odmítavě vyjádřil k provozování veřejné půjčovny kol pod hlavičkou magistrátu.

Lidovky.cz: Proč byla před park Kampa umístěna dopravní značka zakazující vjezd na kolech a segwayích, když se jedná o frekventovanou cyklotrasu napříč městem?
Neustále dostáváme stížnosti místních občanů na cyklisty a segwaye právě v parku Kampa, kde jezdí velmi rychle a dochází ke kolizím s chodci. Proto bylo zadáno našemu odboru dopravy, aby tam vznikla zóna, kde cyklisté musí sesednout z kola. Do budoucna připravujeme oddělení cest (pro chodce a cyklisty - pozn. red.), ale naším prvořadým zájmem je bezpečnost lidí.

Lidovky.cz: Kdy se cyklisté dočkají vlastního pruhu v parku?
V rámci revitalizace Kampy vznikne samostatná stezka pro kola a pro pěší, v tu chvíli bude po problému. Ale do té doby se budou muset uskromnit cyklisté. Bez oddělení cest bude docházet ke kolizím dnes a denně. V projektu byly ještě různé připomínky a jednáme s místními iniciativami, ale jinak je připraven a je i v rozpočtu Prahy 1. Podle mého odhadu by tak mohlo dojít po obnově parku k oddělení pěších a cyklistů ještě v letošním roce.

Lidovky.cz: Bylo prosazení zákazu vjezdu cyklistům na Kampu Vaší iniciativou?
Aktivně jsem se na tomto omezení nepodílel, je to dlouhodobý úkol, který má dopravní odbor vyřešit. Ale přestože nemám dopravu na starosti, stále registruji stížnosti z řad zejména obyvatel Kampy, kteří si stěžují, že tam nemohou ani běhat děti, protože je tam každou chvíli sestřelí nějaký bláznivý cyklista a stejné případy jsou i u segwayů.

Lidovky.cz: Mezi pražskými cyklisty jste ale považován za odpůrce kol ve městě...
To je opravdu úsměvné. Některé kroky, které omezují cyklisty v centru města, vyplývají z toho, že Praha 1 je naprosto specifická. Koncentrace lidí v úzkých uličkách je velká a soužití s cyklisty pak přináší kolize. A jako starosta Prahy 1 pak pochopitelně těch kolizí řeším nejvíc. Zastupuji místní obyvatele, kteří se pohybují v těchto těsných ulicích a stěžují si na neohleduplné cyklisty. Stejně jako jsou neohleduplní řidiči aut nebo kamionů, tak jsou neohleduplní i cyklisté, kteří jezdí po chodnících a proplétají se mezi lidmi. Takže odmítám tvrzení, že bych byl jejich nepřítelem.

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

Mohlo by vás zajímat