Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

„Lidé už poznají kvalitní vína“

Česko

Vinařský fond - Lidé stále pijí více vín z ciziny než z moravských vinic

BRNO Trh s vínem se mění. Lidé se už naučili znát víc než jen bílé a červené, dovedou ocenit kvalitu, říká ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Fond se nyní společně s Národním vinařským centrem a Unií vinařů připravuje na první vína roku 2007 - na letošní svatomartinské.

* LN Tvrdíte, že lidé se už ve víně vyznají lépe. Není to stále příliš odvážné tvrzení?

Žádný opravdu reprezentativní průzkum znalostí vína neexistuje. Můžeme ale vycházet z toho, s jakými dotazy a požadavky lidé přicházejí přímo za vinaři či do vinoték. Jejich dotazy jsou stále fundovanější, svědčí minimálně o určitém rozšíření znalostí o víně. Ostatně i zdroje informací o víně a vinařství jsou mnohem dostupnější, takže lidé dokážou poznat kvalitu. A přibývá také těch, kteří jsou ochotni právě za kvalitu zaplatit.

* LN Kolik je tedy podle vás ochoten průměrný Čech či Moravan za láhev kvalitního vína dát?

Vše samozřejmě závisí na tom, co má člověk k dispozici. Milionář si klidně koupí lahev, jejíž cena se pohybuje v tisících korun. V průzkumu, který jsme letos dělali, však významně přibylo lidí, kteří jsou ochotni za dobré víno dát částku kolem dvou set korun - zhruba dvojnásobek toho, co zaznělo v podobné studii před dvěma lety. To je pozitivní zejména ve vztahu k našim vinařům, potvrzuje to, že lidé nezůstávají u levných dovozových vín, jejichž kvalita nemusí být vždy ta nejlepší.

* LN Odrážejí se zvýšené nároky klientů i na tom, jaké odrůdy vinaři vysazují na vinice?

Samozřejmě částečně ano, ale musíme brát v úvahu, že momentální móda či obliba určité odrůdy nemůže řídit složení vinic. Ty se v našich podmínkách sázejí třeba na třicet let - letos začaly plodit ty vinice, které byly vysazeny při velkém rozšíření ploch pro pěstování vína před vstupem do Evropské unie. Spíš bych připomněl přístup vinařů, kteří se snaží zkvalitnit i zpracování vína. využívají nové technologie, vylepšují výrobní postupy. Snaží se zvýšit svoji konkurenceschopnost, neplní se tak chmurné vize, že malé vinařské podniky skončí skoupené pod cenou zahraničními koncerny.

* LN Průměrná spotřeba vína v České republice je sedmnáct a půl litru na osobu a rok. Jakou část z ní ale tvoří vína z Moravy, potažmo vína z Čech?

Většina lidí říká, že našim vínům dává přednost před těmi z ciziny. Ale naše země vždy patřila k těm, kam se víno dováželo a bude tomu tak i nadále. Počet hektarů nestačí, domácí produkce pokryje asi čtyřicet procent spotřeby. Nemluvím přitom ale o kvalitě - dováží se totiž zejména vína nejnižší kvality. Naše vína patří do střední a vyšší kvality.

* LN Může s touto pozicí našich vinařů zahýbat zákaz používání sacharózy při výrobě vína, o níž nyní jednají instituce Evropské unie?

O přímém ohrožení bych snad nemluvil. Nicméně musíme mít zájem udržet tradiční postupy staré desítky a stovky let. A nejenom my na Moravě, ale i vinaři v okolních zemích. Na zákaz tlačí jižní státy, které by k nám pak dovážely takzvaný rektifikovaný mošt, jenž by sacharózu nahradil. Paradoxně nikdo nemluví o tom, že právě tyto země zase naopak vína přikyselují, a na tento postup by se omezení nevztahovalo.

* LN Byla by vína doplňovaná třeba italským moštem ještě vína moravská?

To je ten problém. Proto říkáme, že by měla zůstat možnost používat sacharózu, samozřejmě tehdy, kdy je to nezbytné - jsou ročníky, kdy je cukernatost dostatečná. Ale prostě by bylo lepší nechat to jako možnost, aby moravská vína byla skutečně moravská.

* LN Za necelý měsíc, 11. listopadu, se představí letošní mladá vína, pro něž se používá značka svatomartinské. Kolik jich bude?

Zatím máme přihlášeno 165 vzorků od 73 vinařů. Celkem mluvíme o více než půl milionu lahví, což je rekord. Když jsme v roce 2005 se společnou prezentací svatomartinského začínali, bylo k dispozici 150 tisíc lahví, vloni 350 tisíc.

* LN A je už letošní číslo půl milionu lahví konečné?

Jasné je jen jedno - datum 31. října. Tehdy se sejde komise, která vzorky zhodnotí. Aby mohly lahve nést symbol svatomartinského, postavu jezdce na koni, musejí vyhovět nárokům kvalifikovaných degustátorů. Poslední vinaři se mohou přihlásit asi týden předem - proto jsem přesvědčen, že půl milion vysoce přesáhneme. Svatomartinské podle odhadů tvoří asi pět procent produkce tuzemských vín.

* LN Svatomartinské představíte 11. listopadu na svatého Martina. Co ti, kteří je opět začnou prodávat dříve?

Mohou se prodávat mladá vína či jiné značky. Ochrannou známku svatomartinské ale drží Vinařský fond a jednou z podmínek je skutečně to, že prodej začne nejdříve 11. listopadu. Je to symbolické, kdo chce značku využít, musí se s námi dohodnout. Proti těm, kdo budou chtít značku zneužít, budeme postupovat právní cestou.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: