Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Logo pro Ústí nad Labem budí emoce. Autor návrhu nakreslil kritiky jako exkrementy

Česko

  7:00
Nové logo Strategie rozvoje města Ústí nad Labem budí emoce. Vítězný návrh se stal terčem desítek kritiků. Autor na vášnivé a mnohdy sprosté reakce reagoval nevybíravě. Kritiky ve své nové karikatuře ztvárnil jako exkrementy.

Strategie rozvoje města Ústí nad Labem pro rok 2015 až 2020 má nové kontroverzní logo. foto: FacebookReprofoto

Veřejná soutěž o nové logo pro odbor Strategie rozvoje města Ústí nad Labem pro rok 2015 až 2020 nedopadla nejlépe. Vítězný návrh se stal ihned terčem kritků a vtipálků. „Nevěřím. To musí být apríl nebo co,“ komentoval vítězné logo na Facebooku například uživatel Jiří Vilímek. „Když už i lidi z Ústí říkají, že je to hnus, tak to je pak hodně špatný,“ podotýká diskutér Otto Libal.  A nejsou jediní. Podobných kritických komentářů jsou desítky.

Za vítězným návrhem stojí karikaturista Radek Fetter. „Takové reakce jsou asi normální. Kdyby to vyhrál kdokoliv, vznikne asi stejná diskuze,“ tvrdí.

Na logu pracoval prý zhruba týden. „Pořád jsem něco vymýšlel a vylepšoval. Hrál jsem si s návrhem tak hodinku až dvě denně. Takhle to prostě vyšlo. Myslel jsem si, že je to slušné,“ popisuje tvůrčí proces Fetter.

Účasti v soutěži ale prý nelituje. „Asi bych to zkusil zase. Dá se říct, že je to první soutěž o logo, které jsem vyhrál,“ dodává Fetter. Na negativní ohlasy zareagoval karikaturou, na které přirovnává kritiky k exkrementům.

Reakce karikaturisty Radka Fettera na kritiky svého vítězného návrhu.

Vyhodnocení soutěže proběhlo v polovině června a vítěz získal odměnu 15 tisíc korun. Pětičlenná komise u návrhů hodnotila například originalitu a výtvarnou úroveň řešení, působivost návrhu, ale i nadčasovost, jednoduchost a srozumitelnost. 

Do soutěže se však mnoho účastníků nepřihlásilo. „Bylo přijato pouze pět návrhů,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí magistrátu Romana Macová.

Reakce na vítězný návrh město zklamaly. „Kritika je bohužel mnohdy velmi vulgární a urážlivá. Negativní reakce mnohonásobně převyšují zájem se do veřejné soutěže přihlásit a přijít s vlastním, třeba výrazně lepším, návrhem,“ dodala Macová.

Kritizované logo by nyní mělo odbor prezentovat nejen na webových stránkách a sociálních sítí, ale také na tiskových materiálech. 

Do roku 2020 se pravděpodobně logo nezmění. „Rozhodnutí komise jsou konečná, nelze se proti nim odvolat a ani je podrobit soudnímu přezkumu,“ píše se v soutěžních materiálech.

Kritéria pro hodnocení:

  • splnění požadavků z hlediska předmětu soutěže a požadavků na obsah soutěžního díla,
  • originalita a výtvarná úroveň řešení, působivost řešení
  • nápaditost grafického návrhu se zaměřením na město Ústí nad Labem,
  • celková koncepce vizuální identity,
  • původnost soutěžního díla,
  • jednoduchost a srozumitelnost,
  • nadčasovost řešení,
  • možnost zvětšení/zmenšení při zachování vizuální hodnoty,
  • odlišitelnost od log strategických a jiných koncepčních dokumentů ostatních subjektů
  • sjednocující prvky zakomponované do grafického návrhu, které v rámci celku poskytnou komplexní vizuální dojem (komplexnost)

Zdroj: pravidla soutěže na usti-nad-labem.cz

Autor: