Saudkův rok Rok 2010 lze označit za velký „Kájův“ návrat do českých knihkupectví. Těsně před Vánocemi 2009 vydalo nakladatelství Albatros komiksový román Muriel a oranžová smrt z roku 1969, který byl dlouho považován za ztracený (tiskem nikdy nevyšel), následovala rozsáhlá biografie Heleny Diesing, jejíž přínos tkví jak v komplexním pojetí a bohatém obrazovém doprovodu, tak v neobdivném pohledu zejména na pozdní Saudkovu tvorbu. Obě knihy byly ostatně oceněny na nedávno skončeném festivalu KomiksFEST!: do nemocnice, kde Saudek leží v kómatu, putovala cena za nejlepší kresbu roku, nakladatelství Arbor Vitae dostalo za monografii cenu za nejlepší propagační počin.
Helena Diesing ve zmíněné biografii Lipse Tulliana vyděluje ze Saudkova vrcholného období (druhá polovina 60. let). Nespravedlivě. Je pravda, že oproti oběma komiksům o Muriel a krátkým seriálům Kolotoč, Honza Hrom nebo Pepík Hipík se zdá být Saudkova kresba těžkopádnější, méně jistá a elegantní, narušovaná šrafováním a všelijakými dalšími nečistotami. Za prvé je to však jen jeden ze tří stylů, kterými je Lips Tullian nakreslen, a za druhé i on má své kouzlo. Je pravda, že když se čtenář dostane na kolorované stránky, nebo alespoň na ty, kde šrafuru nahrazuje černobílé stínování, zdají se mu na pohled „hezčí“. Saudek uměl namíchat ty správně tajemné barvy a odstíny. Oba tyto způsoby Saudek s úspěchem využíval ve svých předchozích pracích, zde se zdá, jako by na ně neměl dost času a chuti a vrátí se k nim jen ve výjimečných případech (třeba když se při 33. pokračování obával, že už bude poslední, nebo když Lipse provádí Prahou).
Koneckonců neměl ani mnoho důvodů se v tomto směru snažit – tehdejší tisk Mladého světa byl značně nekvalitní, což je patrné i na souborném vydání.
Mezi Supermanem a Robinem Hoodem Šrafury, tečkování, textury zdí a další prvky z pozadí skutečně jakoby „špiní“ centrální děj jednotlivých okének a Saudek zde začíná s tím, co pak charakterizovalo jeho pozdější tvorbu. Na rozdíl od té se ovšem u Lipse Tulliana ještě dá přemítat nad tím, jestli mu byly inspirací dobové ilustrace Léona Benetta (nejpopulárnější Verneův ilustrátor), které tou dobou hojně citoval ve svých filmech Karel Zeman. Případné by to bylo: původní sešitový román Lips Tullian, nejobávanější náčelník lupičů, který Weigelovi sloužil jako předloha, pochází také z 19. století.
Další nepořádek už je ovšem stylotvorný. Saudek totiž děj triviálního dobrodružně-romantického příběhu „zapleveluje“ obdivuhodným množstvím aluzí, citací a kontextových vtipů. Z dnešního pohledu lze Lipse Tulliana označit za první český postmoderní komiks. Robinhoodovský syžet s mnoha intrikami, zradami, tajnými chodbami, rvačkami, zajetími a rytířskými skutky posloužil jako ideální materiál pro parodii, která však (stejně jako třeba Limonádový Joe) s předlohou pracuje zároveň ironicky i láskyplně a nabízí možnost dvojího čtení; tedy i toho neparodického.
Stejně tak je tu ctěn i ironizován komiks jako takový. Saudek hyperbolizuje krásu i ošklivost, krasavice a svalnaté loupežníky střídají obludky všeho druhu. Miluje komiksová citoslovce, s nimiž si pohrává básnickými prostředky: malebně (například v eroticky vypjatých scénách přepisuje písmeno O na genderové symboly, nebezpečný „ssssssssykot“ zápalného šípu táhnoucí se přes dva obrázky), zvukomalebně („plíž – blíž – již“, když se zrádná žena chystá zezadu bodnout, „prsk – prask – poprask“, když začíná hořet dům plný lidí), hraje si s fonetikou anglických a německých výrazů („Owl“ u sovy a „Meowl“ neboli mňau u kočky, „Cozell“, když služka nese ve vězení pivo).
Další hříčky jsou obrazové, někdy viditelnější, jindy méně. Kouzlo některých již pominulo (například karikování kreslířů Dikobrazu), jiné je trvalé (když padouši spatří krasavici, mění se jim obličeje v prasečí). Ne všechny jsou originální (stín hlavního hrdiny bičovaného u kůlu má podobu krucifixu), přebije to však jejich ohromné množství a schování do druhého plánu.
Jsou určené vnímavým a někdy rozpoznatelné až při opakovaném čtení. Obecně je Lips Tullian unikátní v tom, jak zahuštěný komiks to je: na jediné stránce se toho odehraje neuvěřitelně mnoho, Saudek si dá tu práci i s nejtitěrnějšími obrázky (vrcholem je, když jediné okénko 5x5 cm osadí třináctiobrázkovým minikomiksem), vynalézavě a funkčně pracuje s pozadím i popředím a čtenář si občas povzdechne, že už tak velký formát knihy (30x35 cm) snad měl být ještě větší, aby některé postranní kresby a bubliny nemusel luštit s lupou.
Jestliže na komiksy o Muriel je hezký pohled, ale příběhy trochu zklamávají, v případě Lipse Tulliana jsou obě komiksové složky rovnocenné. Co bylo v roce 1972 zjevením, dnes přichází do doby, kdy je mnoho „saudkovských“ prvků ve světovém i domácím komiksu samozřejmých. Dnešní čtenáři mohou jen žasnout, že to někdo uměl už před tak dávnou dobou, navíc pod tlakem termínů odevzdávek a komunistické cenzury.
***
Kája Saudek, Jaroslav Weigel: Lips Tullian
Albatros Plus, 2010, 128 stran
O autorovi| PAVEL MANDYS, Autor je redaktorem iLiteratury.cz