Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Makléře pohlídá emonáramek

Česko

Obchodování na burze může přinášet vypjaté emoce a zbrklá rozhodnutí. Emoční náramek Racionalizér obchodníkům řekne, kdy je čas dát si přestávku.

AMSTERDAM Největší evropský výrobce spotřební elektroniky Philips Electronics a nizozemský finanční gigant ABN Amro bank včera představili prototyp zařízení, které varuje obchodníky, když emoce naruší jejich finanční prozíravost, což by mohlo vést ke zbrklému obchodu s akciemi.

Podle Philipsu nedokážou především domácí investoři často jednat čistě racionálně. „Jejich chování je ovlivněno emocemi, především strachem a chamtivostí, které mohou ohrozit jejich schopnost objektivního přístupu,“ píše se v prohlášení. Pomoci by jim měl nový vynález Racionalizér, který měří hloubku emocí člověka a pomáhá mu tak vyvarovat se ukvapených rozhodnutí.

Vynález se skládá z takzvaného emonáramku, který vypadá jako rekvizita z vědeckofantastického filmu, a světelné emomisky, která se má umístit blízko počítače obchodníka.

Náramek ocení spíš muži Náramek senzorem snímá emoční stavy člověka podle změn na jeho kůži a vyšle rádiové signály k misce. Jak se pocity uživatele prohlubují, miska svítí žlutě, oranžově a nakonec červeně. Podobná technologie se používá už nyní v detektorech lži.

„Je možné říci, že přístroj měří to, jak se člověk potí,“ zjednodušil princip fungování Racionalizéru Geert Christiaansen z firmy Philips Electronics, který se na projektu podílel.

Uvedl také, že technická pomůcka je při určování emoční hladiny u lidí překvapivě rychlá a přesná, nerozlišuje však pozitivní a negativní pocity.

Paul Iske z nizozemské banky ABN Amro bank uvedl, že přístroj příznivě hodnotili zejména muži. „Ženy se při investování rozhodují méně emocionálně,“ podotkl Christiaansen.

Philips Design už dlouho zkoumá možné použití emocionálních senzorů. Loni se spojil s bankou ABN Amro, která chtěla vzdělávat své klienty, jak lépe dělat investiční rozhodnutí. Emonáramek a emomiska jsou prvním konkrétním výsledkem jejich spolupráce. Obě firmy však nemají v úmyslu dát svůj výrobek v nejbližší době do běžného prodeje. „Je to zatím jen zkušební model,“ vysvětlil Christiaansen. Philips nicméně očekává, že se v příštích několika letech tato technologie objeví v celé řadě výrobků.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...