130 let

Malé e-shopy se stěhují na Aukro

Česko

Za čtvrtinou prodejů na největším tuzemském aukčním serveru stojí firmy. Jejich počet rychle roste

PRAHA Více než pětinásobně stoupl za poslední rok počet profesionálních obchodníků, kteří se snaží prodávat své zboží prostřednictvím aukčního domu Aukro.cz. Často se jedná o provozovatele vlastních internetových obchodů, které ovšem nejsou známé a bojují s malou návštěvností. Jejich majitelé se proto prodejem přes Aukro, které má zhruba 1,9 milionu registrovaných uživatelů, snaží získat velké množství nových zákazníků, které by jen přes své malé e-shopy neměli šanci oslovit.

„Mezi nejčastější důvody, proč profesionální prodejci prodávají své zboží přes nás, patří velký počet oslovených zákazníků. V současnosti činí podíl tržeb profesionálních prodejců zhruba 25 procent,“ říká tisková mluvčí firmy Lenka Hanušová. Server podnikatelské účty nabízí už rok, kolik jich v současnosti je, ale zveřejnit nechce. Čeká ovšem, že se jejich počet v příštím roce ještě zdvojnásobí.

„Je to další prodejní kanál, kterým se obchodníci mohou dostat k zákazníkům,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci. Upozorňuje ale, že zákazník by měl při nákupu na internetu vědět, od koho přesně kupuje, což nemusí být vždy případ profesionálních obchodníků na Aukru.

Podíl aukcí klesá, prodává se za pevné ceny Drtivá většina předmětů se v těchto nabídkách prodává za pevnou cenu. Klesající podíl nákupů přes aukce se týká ale i prodejů soukromých osob. „Nejvíce se prodává za pevné ceny. Dříve se dražením hodně lidí bavilo, brali to jako adrenalin. Ale nákup přes aukci může trvat dost dlouho, průměrně týden,“ vysvětluje Václav Liška, zakladatel Aukro.cz Aukro tak přestává být již jen aukčním tržištěm, jako je například mezinárodní eBay, a začíná více konkurovat klasickým internetovým obchodům. Ty největší z nich, jako je Mall.cz, Kasa.cz nebo Alza.cz, se zatím konkurence neobávají. „Nárůst podílu profesionálních prodejců je trend, který registrujeme. Ale v tuto chvíli ho nevnímáme jako přímou hrozbu pro velké internetové hráče, mezi které patříme,“ říká Marek Liška, generální ředitel Mall.cz.

Česko – země e-shopů Je pravděpodobné, že se české internetové prodejny budou konsolidovat. Některé z menších e-shopů by tak mohly ukončit svou činnost nebo případně přesunout celý prodej na Aukro. „Nehrozí, že by to odčerpávalo klienty velkým hráčům, ale budou to využívat menší podniky. Zároveň se asi budou i menší obchodníci na internetu konsolidovat,“ domnívá se Martin Kasa, investor v oblasti internetového obchodu a zakladatel portálu Kasa.cz.

V Česku je v současnosti podle některých odhadů největší koncentrace e-shopů na světě. „Odhadem je tu na 20 tisíc e-shopů, okolo devíti tisíc je aktivních, a asi jen 400, kterým se skutečně daří,“ odhaduje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. V některých oborech už firmy bojují o přežití. „Například v řadě oblastí spotřební elektroniky a počítačů je náš trh již přesycený, a kvůli tomu poklesly i marže pod úroveň, kterou lze považovat za dlouhodobě udržitelnou,“ vysvětluje šéfredaktor odborného serveru Lupa.cz Patrick Zandl s tím, že velkých a profesionálně řízených e-shopů je u nás relativně málo a v tomto ohledu je situace srovnatelná se západní Evropou.

Obliba nákupů na internetu v tuzemsku v posledních letech roste. V loňském roce Češi podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratili v internetových obchodech rekordních 26 až 27 miliard korun, zatímco v roce 2008 se jednalo „jenom“ o 22 miliard korun.

***

AUKRO FUNGUJE ROK PRO FIRMY

Aukro má 1,9 milionu registrovaných uživatelů. Počet podnikatelských účtů pro profesionální prodejce stoupl na Aukru za poslední rok pětkrát. Nejčastěji obchodníci s podnikatelským účtem prodávají v kategoriích dům a zahrada, oblečení, šperky a hodinky, děti, auto-moto a elektro. Nejvíce zahraničních prodejců, kteří se rozhodli prostřednictvím Aukro.cz oslovovat české zákazníky, je z Polska, výjimkou nejsou ani obchodníci ze Slovenska. Aukro patří do internetové skupiny Tradus, která provozuje aukční servery ve čtrnácti zemích Evropy. Vlajkovou lodí skupiny je jednička na polském trhu – Allegro. Pod názvem Aukro firma podniká jenom v Česku, v Rumunsku, na Ukrajině, v Bulharsku a na Slovensku. Jinde ji znají například jako QXL, Ricardo, TeszVesz, Tradus či Allegro. Tradus je ze 100 procent vlastněn jihoafrickou mediální společností Naspers.

Zdroj: Aukro.cz, Reuters

Graf

Cena akcií skupiny Naspers na burze v Johannesburgu (v randech)

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás