Vzory na vejcích si nevymýšlí, čerpá pouze z historických podkladů. Tvoří takzvanou voskovou batikou. Na očištěné a odmaštěné vejce včelím voskem maluje ornamenty, poté vejce barví. Po nanesení všech vrstev se vosk rozpouští a stírá a na vajíčku se objevuje vzor.
„Vždycky jsem byla velká folkloristka, miluji národopis. S malováním kraslic jsem ale nikdy zkušenosti neměla. V roce 1991 jsem byla na mateřské dovolené a potřebovala jsem každou korunu. Začala jsem proto zkoušet malovat a musím se přiznat, že zpočátku se mi vůbec nedařilo,“ směje se žena, která má nyní plné ruce práce.
„Z oblastí, kterým se věnuji já, mají nejsložitější vzory popovské kraslice. Vyznačují se složitějšími a přesnějšími cestami – ornamenty, jež opticky vejce půlí. Vejce z Nového Města na Moravě jsou jednodušší. Ve všech těchto oblastech měla vejce červenou barvu, mohla být i lehce vínová,“ popsala malérečka. Pro její kraslice si chodívají lidé ze širokého okolí a s jejich výrobou začíná dlouho před velikonočními svátky. Téměř zapomenutému řemeslu se totiž věnuje pouze ve volném čase.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava