Výpadek zabezpečení vlaků bezpečnost neohrozil, řekl Kupka. Představil opatření

Autor: , ,
  15:06aktualizováno  17:08
Ministr dopravy za ODS Martin Kupka na čtvrtou hodinu odpolední přichystal tiskovou konferenci. Šlo o reakci na několikahodinový sobotní výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS, který byl způsoben přerušením komunikačního signálu GSM-R. Kupka představil opatření, která by měla zmírnit rizika i dopady těchto výpadků.

„Je potřeba zajistit rychlejší a přesnější diagnostiku i zhlediska správy databáze, která byla v tomto případě hlavní příčinou,“ uvedl Kupka. Podle něho nedošlo během sobotního výpadku k ohrožení bezpečnosti na železnicích.

Podle Kupky je důležité posílit dohled Správy železnic. „Chceme abychom mohli dobře fungovat v nonstop provozu, tedy abychom i v noci měli dostatek lidí,“ dodal.

GSM-R funguje celosvětově řadu let a i v České republice bude podle ministra dopravy fungovat dál. „Nemáme lepší způsob zabezpečení než tento systém,“ vysvětlil.

Výpadek ze soboty, 15. března, ochromil železniční provoz na koridorových tratích v Česku. Vlaky nabíraly značná zpoždění a ty, co už byly na tratích, musely zpomalovat. Chyba systému se dotkla všech železničních koridorů, na kterých se od začátku letošního roku nasazoval postupně právě systém ETCS. Evropský systém pro kontrolu vlaků (ETCS) má za úkol zaručit bezpečnost provozu na železnicích.

Instalace tohoto systému proběhla na tratích: Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová.

Železniční tranzitní koridory v České republice | foto: Správa železnic

Vlaky na tratích se tak vinou výpadku zpožďovaly v řádech desítek minut. Zpoždění se dotklo jak regionální, tak dálkové dopravy. Problémy trvaly od sobotního rána celkem šest hodin. Vlaky tak musely přejít na původní zabezpečovací systém, který se v koridorech používal do konce loňského roku a svou rychlost snižovaly na 100 km/h.

Ministr Kupka v sobotu kolem poledne sdělil České Televizi, že lze vyloučit kybernetický útok. Podle něj byl problém v komunikační části systému, která slouží jak pro zabezpečení ETCS, tak obecně pro provoz vlaků v Česku. „Na konci loňského roku došlo k významnému výpadku v Norsku a také na několika místech v Německu. Důležité je, že v ČR to neznamenalo ochromení celého systému,“ uvedl.

15. března 2025