Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Masarykovo nádraží? Kauza podobná 'blobu'

Česko

  7:49
PRAHA - Pražský magistrát se dostal do sporu se státem kvůli pražskému Masarykovu nádraží. Aféra se v lecčems podobá kauze kolem Kaplického nové Národní knihovny na Letné. Tentokrát se pražští politici postavili do cesty plánům ministerstva dopravy a Národního technického muzea.

Masarykovo nádraží foto: Lidové noviny

O co ve sporu jde?

Pražští radní chtějí do několika let Masarykovo nádraží zrušit a na jeho místě postavit nové městské centrum s byty, kancelářemi a obchody. Shodli se na tom tento týden na jednání městské rady ve chvíli, kdy chyběl primátor Pavel Bém. Zrušením nádraží by se uvolnila lukrativní parcela v centru Prahy. Realitní makléři odhadují, že by tam mohly vyrůst stavby za 24 miliard korun.

Jenže podle ministerstva dopravy je úloha nádraží nezastupitelná. „V tuto chvíli za něj není náhrada a nepočítáme s jeho zrušením,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Dalším problémem je plán Národního technického muzea (NTM) vybudovat v areálu železniční muzeum, o čemž v roce 2000 rozhodla vláda. Přípravné práce už začaly a ministerstvo kultury stály tři miliony korun. „Železniční muzeum tam rozhodně nebude,“ šokoval ale ministerstvo výrok radního Martina Langmajera.

ČD: Nádraží zůstane
Oznámení města, že zruší provoz vlaků na Masarykově nádraží, vyvolalo během včerejška ostrý nesouhlas řady institucí. Město se dostalo do střetu s ministerstvem dopravy, Českými dráhami i ministerstvem kultury. Ti nádraží rušit nechtějí.  „Je nesmysl, že by na Masarykově nádraží nejezdily vlaky,“ řekla za Správu železničních dopravních cest (SŽDC) Anna Kodysová. „Kdyby se teď nádraží zrušilo, hlavní nádraží by jeho kapacitu nemohlo pojmout, vlaky ani cestující by se tam zkrátka nevměstnali,“ dodala.

Stejně to vidí i České dráhy. „Nádraží na místě zůstane, neboť nejde nikam přesunout,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.  K problému se shodně staví i ministerstvo dopravy.„Na Masarykově nádraží železniční doprava přetrvá,“ řekl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. „Možnost, že by tam vlaky nejezdily, je otázkou budoucnosti. Kdyby se ukázalo, že je ztrátové. Ale s jeho provozem nadále počítáme,“ dodal.

Návrh rady padl v úterý, konečné slovo budou mít zastupitelé v září. Je pravděpodobné, že předložený návrh schválí. Zatím totiž proti němu nevystoupili ani opoziční zastupitelé. Masarykovo nádraží je zbytečné podle Petry Kolínské ze Strany zelených i Jiřího Witzanyho z SNK-ED. „Co se týče zrušení Masarykova nádraží, je to naprosto správná cesta, středu města to prospěje,“ uvedl pro ČTK zastupitel za KSČM František Hoffman.

Rekonstrukce historické nádražní budovy
S Masarykovým nádražím se ovšem počítá při velkolepé stavbě kolejiště pod vrchem Vítkov, která propojí centrální nádraží, tedy hlavní a Masarykovo, s nádražími v Libni, Vysočanech a Holešovicích. Nové spojení by mohlo fungovat již v prosinci tohoto roku. Do zlepšování Masarykova nádraží navíc stále tečou peníze. „Například loni došlo k celé modernizaci kolejiště, zabezpečovacího systému a trakčního vedení,“ řekla Kodysová ze SŽDC.

České dráhy plánují úpravu nevyužívaných částí nádraží. „Počítáme s rekonstrukcí historické nádražní budovy,“ řekl mluvčí drah s tím, že díky změně územního plánu se bude moci zastavět již nepoužívané kolejiště. „Na jeho místě by vznikly obytné a administrativní budovy,“ dodal. Ulici Na Florenci by se tak dostavěla její chybějící část. „Sedm kolejí, které vedou k nádraží, se bude i nadále využívat, a to i po této přestavbě,“ doplnil.